NovinkyTechnika

Ako môže ACCT s amoniakom zachrániť naftové motory?

Vylepšené AdBlue je geniálnym riešením v boji s NOx.

Hon na naftové motory pokračuje a tak skoro sa neskončí. Niektorí výrobcovia automobilov vývoj nových agregátov vzdali, iní pokračujú a veria dízlom aj v budúcnosti. Čo ak existuje lacné a veľmi účinné riešenie problémov? Emisie NOx nižšie až o 98 % ?! Výskumníci z britskej univerzity v Loughborough vyvinuli funkčnú technológiu, ktorá z “neznášaného” naftového motora vytvorí ekologický stroj. Navyše tvrdia, že po odladení dokáže ešte viac. O aký zázrak ide?

ACCT ako záchrana? Naftové motory bez NOx častíc

O amoniak, tak ako v prípade AdBlue. ACCT (Ammonia Creation and Conversion Technology) používa amoniak na chemické oddelenie dusíka N a kyslíka O.  Z obávaných NOx častíc tak vznikne neškodný dusík, ktorého je vo vzduchu najviac, a kyslík, ktorý spolu s vodíkom vytvorí vodu. Systém, zabudovaný vo výfukovom potrubí, konvertuje AdBlue tekutinu na ACCT tekutinu, ktorá je bohatá na amoniak. Rozdiel medzi klasickým SCR katalyzátorom s AdBlue a prototypom ACCT sú operačné podmienky. Druhý menovaný dokáže efektívne pracovať aj pri nízkych teplotách výfukových plynov. A to je gro účinnosti. Ide teda o vylepšené riešenie, ktoré dieselové motory používajú dnes.

ACCT technologia a dieselove motory NOx
ACCT môže zmeniť pohľad na škodlivé emisie naftových motorov.

Oveľa účinnejší ako AdBlue technológia

A nejde len o plané reči. Jednoduchý a lacný prototyp technológie namontovali do Škody s motorom TDI a emisnou normou Euro 6. Kým štandardný SCR katalyzátor s AdBlue “zneškodnil” 60 % NOx častíc, ACCT dosiahol až 98 % elimináciu nebezpečných zlúčenín! S vývojovým tímom podľa Autocar už pracujú automobilky, uvidíme, čo prinesie budúcnosť.

Naftové motory so zelenejšou budúcnosťou?

Technologicky sú dnešné dieselové motory na vrchole, pozbierali však veľmi veľa čiernych bodov. Spúšťačom bola nafúknutá aféra Dieselgate. Aj keď nie som zástancom a naftové motory nepreferujem, ak by takáto technológia zachránila “farebnosť” trhu, budem veľmi rád. Predsa, na dlhé trasy ešte nikto nič lepšie nevymyslel… Navyše ACCT má byť veľmi lacnou technológiou a nemusí znamenať veľké zvýšenie výrobných nákladov, ktoré by sa preniesli do cien automobilov. Tvorcovia z britskej univerzity tvrdia, že so správnou podporou by ACCT v sériovej podobe mohlo prísť už o necelé dva roky. Držíme prsty.

 

Fotky
Autocar, Volkswagen, Loughborough University
Zdroj
AutocarLoughborough University
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline