Technika

Ako fungoval V5 motor Volkswagen? “Verunu” už nekúpite

Pamätáte si na V5 motor Volkswagen, ktorý ste mohli mať napr. vo VW Golf IV, SEAT Toledo a iných koncernových autách? 5-valec s rozovretím valcov iba 15° je zástupcom motorov známych ako “Veruna”.  Áno, skôr ako o V5 motor ide o VR5 motor.  V Golfe III ste mohli mať dokonca VR6 motor! Spolu s Mazdou a jej 1,8 a 2,0 V6 motormi išlo o objemné šesťvalce v tele kompaktných áut. Táto doba je bohužiaľ za nami…. 2,3 l V5 motor nebol exot len nasadením v autách, ale ponúkal aj veľmi zaujímavé technické riešenia. Poďme sa na ne pozrieť spolu s Engineering Explained.

2,3 l V5 s charizmou na rozdávanie

Päťvalcová Veruna vychádzala z väčšieho VR6 motora, amputovali jej však jeden valec. Kvôli malému rozovretiu valcov má len jeden blok, v jednej rade dva valce a v druhej tri. Je tak kompaktným kompromisom medzi veľmi veľkým VR6 motorom a “nepoctivým” a málo výkonným (na tú dobu) štvorvalcom.  2,3 l päťvalec VW je veľmi zaujímavý a exkluzívny benzínový motor. Maximálny výkon na úrovni 150 – 170 koní neohromí. Vyváži to charizmou päťvalca. V kompaktoch niečo podobné už nehľadajte. Dnes dostane podobné stádo z prepĺňaného štvorvalca, dokonca aj trojvalca.

VW Bora 2,3 l V5
V5 motor Volkswagen ste mohli kúpiť napr. v Bore, Golfe IV…

“Špecialitky” pre V5 motor Volkswagen

Keďže ide o zmenšený VR6 motor, ktorý má sám o sebe veľa špecifík, nájdeme ich aj u 2,3 l exota. A nie je ich málo. Okrem samotnej hlavy valcov je zaujímavé poradie zapaľovania zmesi vo valcoch. V5 motor zapaľuje zmes v poradí 1,2,4,5,3. 15° rozovretie valcov spôsobuje vyosenie valca voči osi kľukového hriadeľa. Pohyb piestu je tak veľmi špecifický a nezvyčajný. Valce 2,4 majú oproti valcom 1,3,5 opačné usporiadanie sacích a výfukových ventilov. Je to pre jednoduchší návrh výfukových zvodov. Tie však nemajú rovnako dlhé vedenia od jednotlivých valcov…. Pre viac informácii si nezabudnite pozrieť video Jasona z EE.

Spomienka na zaujímavý V5 motor nám pripomína, že konštruktéri minulosti nemali zviazané ruky tak, ako je tomu v dnešnej dobe. 2,3 l V5 “súperil” vo vlastných radoch so skvelým 1,8 T R4 motorom, ktorý dával v základe 150 koní. Krásne na tom bolo to, že zákazníci mali možnosť voľby medzi charizmatickým atmosférickým päťvalcom a fúkaným pružnejším štvorvalcom.

Technické parametre 2,3 l V5

Prvá 10 ventilová verzia dávala 110 kW (150 koní) a 205 Nm. Neskôr dostala hlava 10 ventilov navyše a s nimi aj variabilné časovanie.  Výkon bol 125 kW (170 koní) a krútiaci moment stúpol na 220 Nm. Nejde tu o závratné výkony, ale o punc exkluzivity a charizmu motora. Aj preto je medzi znalcami a a fanúšikmi VW motorov veľmi cenený a rešpektovaný.

Máte s týmto motorom skúsenosti v praxi? Napíšte nám a podeľte sa s ostatnými aj v komentároch.

V5 motor Volkswagen
Z viacerých možností a výberom medzi 2,3 l V5 a 1,8 T R4 ťažili najmä zákazníci.

V5 motor nielen v autách…

Päťvalec do “V” si v automobilovej histórii veľa slávy neužil. Okrem neúspešných pokusov značky Oldsmobile bol špecificky nasadený v MotoGP motocykloch pre sezóny 2002-2006. Vyvinula ho Honda, objem motora bol 1,0 l.

Fotky
Netcarshow.comVolkswagen
Zdroj
Engineering Explained
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close