Technika

Ako funguje elektronický stabilizátor (nielen) v Audi SQ7?

To, čo bolo ešte nedávno nemožné, je dnes pri TOP modeloch bežnou praxou. Jedným z technologických skvostov je aj dočasne nedostupné superSUV Audi SQ7. Ponúka dynamiku a parametre športových áut v balení rodinného veľkého auta s pohonom 4×4. Veď posúďte sami. 4,0 TDI V8 so 435 koňmi a 900 Nm, maximálna rýchlosť na úrovni 250 km/h a šprint na stovku za 4,8 s! Na SUV ešte dekádu späť takmer nemožné hodnoty. Ale Audi SQ7 neexceluje len v priamke. Výrobca si posvietil aj na podvozok a ten je vskutku geniálne vyladený. Dvojtonové SUV zvládne aj pretekársky okruh, avšak konštruktéri museli zapracovať oveľa viac ako napr. pri Audi A7 s ťažiskom bližšie k zemi a hmotnosťou o niekoľko stovák kg nižšou. Okrem špičkového zavesenia kolies prichádzajú na pomoc elektronické stabilizátory. Ako funguje elektronický stabilizátor?

Audi SQ7 ako funguje elektronický stabilizátor

Pre TOP model Audi SQ7 iba to najlepšie

Keďže Audi SQ7 nie je najmenšie ani najľahšie auto, cieľom bolo čo najviac obmedziť náklony v zákrutách. Klasické stabilizátory by tu špičkovú prácu neodviedli a naladenie by bolo akýmsi kompromisom. Audi preto použilo elektronický stabilizátor na prednej aj zadnej náprave. Treba však podotknúť, že toto nie je výsadou značky so 4 kruhmi a technicky podobné riešenia používajú aj iné automobilky. Ak ste anglicky hovoriaci, pozrite si video kanálu Engineering Explained. Jason Fenske vysvetľuje ako funguje elektronický stabilizátor. Alebo čítajte ďalej.

Ako funguje elektronický stabilizátor v Audi SQ7?

Elektrické stabilizátory pracujú na elektromechanickom princípe. Predný aj zadný elektronický stabilizátor pozostáva z dvoch častí. Medzi nimi sa nachádza elektromotor napájaný 48 V palubnou sieťou s trojstupňovou planétovou prevodovkou. Pri jazde a náklonoch v zákrute tento elektromotor vytvára krútiaci moment, ktorý otáča obe časti elektronického stabilizátora proti sebe. Efekt a správne načasovanie umocňuje trojstupňová prevodovka. V zákrute tak Audi SQ7 nezakľakne na vonkajšie koleso a umožní rýchlejší prejazd s menším náklonom.

elektrický stabilizátor Audi SQ7

Navyše, elektronický stabilizátor v Audi SQ7 pracuje na prediktívnom princípe, čo znamená, že charakteristiku upravuje dopredu podľa rýchlosti alebo okamžitého natočenia volantu. Práve týmto spôsobom je možné docieliť ovplyvnenie charakteristiky podvozku v reálnom čase. Z mechaniky vyplýva, že pri tuhšom prednom stabilizátore má podvozok nedotáčavejšie jazdné vlastnosti a naopak. Elektronické stabilizátory zabezpečia neutrálne jazdné vlastnosti v rôznych jazdných podmienkach. Tým pádom aj veľké SUV Audi SQ7 s hmotnosťou 2400 kg môže ponúknuť neutrálny handling a športové jazdné vlastnosti pri čo najmenších bočných náklonoch. 

Ak sa ti článok páčil, podpor nás a zdieľaj ho s priateľmi na : ) Ďakujeme 

Fotky
Audi
Zdroj
Engineering ExplainedAudi
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close