Reportáže
Aktuálne

Ako zvládne crash test hrdzavé auto? Ako ktoré!

Na tento typ testu som čakal už veľmi dlho. Hlavne v mladšom veku som mal ku crash test videám „vzťah“ a poznal som kompletné výsledky starších áut. Vŕtalo mi však hlavou, ako sa zmení pevnostná štruktúra auta zasiahnutého koróziou. Zosype sa ako domček karát, bude z neho pojazdná rakva alebo sa nič zvláštne neudeje? Ako dopadlo hrdzavé auto v nárazovom teste ukázal „výskum“ švédskej organizácie Villaagarnas Riksforbund v spolupráci so združením Folksam. Odpoveď na otázku tak poznáme, ale len sčasti…

Pozri tiež:

Staré vs nové auto: Čelná zrážka ukazuje rozdiely, pri ktorých mrazí…

Ako bezpečné je hrdzavé auto?

Proti deformovateľnej bariére poslali Mazdu 6 GG z rokov 2002 až 2008 a VW Golf V z rokov 2004-2008. Použili pritom dobovú metodiku nárazových testov Euro NCAP . Mazda 6 nepatrí medzi etalón v ochrane proti korózii. Práve naopak, je to etalón hrdzavenia. Mazdy zbožňujem a presne túto generáciu s benzínovým motorom mám aj ako „dailycar“. A veru, korózia je večný boj. Ako nová získala v teste Euro NCAP 26 bodov  a spolu 4 hviezdičky (r. 2003). V r. 2005 prešla modernizáciou, dostala  31 bodov a 5 hviezd jej tak utiekli len o 2 body.  Golf dostal  celkovo skvelých 5 hviezdičiek (aj keď veľmi tesne) a spolu 33 bodov. Ako obstáli hrdzavé kusy, ktoré poznačil zub času?

Mazda 6 hrdzave auto crash test

Volkswagen Golv V crash test hrdzave auto

Crash test Golf V prekvapil.

A vcelku príjemne. Hrdzavý Golf V poslali proti bariére a ten si oproti novému autu príliš nepohoršil. Podľa vtedajšej metodiky by získal 32 bodov, čo je len o jeden bod menej! 5 hviezd mu po novom utieklo len o jeden bod. A to je skvelý výsledok. Treba však pripomenúť, že v dnešnej dobe by pravdepodobne nedostal ani jednu hviezdu. A to nie kvôli tomu, žeby šlo o rakvu na kolesách, ale na margo absencie „bezpečnostných asistentov“ a predkolízneho systému.

To bol nedávno prípad Fiat Grande Punto Evo. Auto v dobe najväčšej slávy získalo 5 hviezd, po novom 0. Na novodobú metodiku crash test Euro NCAP sa treba pozrieť v detailoch a nehodnotiť len podľa počtu hviezd. Elektronická bezpečnostná výbava dokáže pri súčasnej metodike divy.

Pozrite si porovnanie crash testu nového Golfu a “chyteného” koróziou.

Aj Mazda 6, ale nepríjemne…

S Mazdou 6 to bola iná balada. Revolučný typ, ktorý v roku 2002 priniesol športový feeling a vietor do plachiet hirošimskej značky má jeden obrovský neduh, a tým je korózia. A to nielen povrchová, o ktorej si klebetia už aj deti v škôlke (jej hrdzavé lemy pozná snáď každý), ale bohužiaľ aj štrukturálna. Tá postihne nosné časti, čo bol prípad aj testovaného kusu. Na rozdiel od Golfu, ktorého korózia bola len povrchovej povahy, Mazda 6 mala výrazne zhrdzavené prahy a pravdepodobne aj nosníky a podlahu. Výsledkom je len 18 bodov, čo v dobovej metodike merania vychádza na 3 hviezdičky. V praxi to tiež znamená o 20% vyššie riziko úmrtia cestujúcich v porovnaní s novým štvorhviezdičkovým autom…

Priznávam, že v oboch prípadoch som čakal horší výsledok. Mazda 6 z videa je fakt v úbohom stave, ale aj na Slovensku takéto zúbožené kusy vídať. Veľmi dobré ale hrdzavé auto, ktoré skvelé jazdí, vyzerá stále fajn, je spoľahlivé a s charizmatickými benzínovými motormi. Pomaly ale iste vymiera…

Golf V crash test
“Hrdzavý” Golf V po nárazovom teste obstál na výbornú. Korózia však nebola štrukturálneho charakteru, ako v prípade Mazdy.

Škoda, že inštitút vzal na crash test len dve autá. Veľmi rád by som si pozrel, ako dopadnú iní doboví konkurenti, zasiahnutí hrdzou. Myslím, že pre kupujúcich jazdeniek by sa podobné videá veľmi zišli. Žiadne dve autá však nekorodujú rovnakým spôsobom. Ak dbáte na bezpečnosť, nájdite si jazdenku, ktorej nosné časti hrdza nepostihla. V prípade najhoršieho to môže zachrániť zdravie.

 

Fotky
Villaägarnas Riksförbund
Zdroj
Villaägarnas RiksförbundEuro NCAP
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close