NovinkyReportáže

Odkiaľ vzali autá červené zadné svetlá?

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo máme na autách červené zadné svetlá? Prečo nie sú inej farby, napr. žlté, zelené alebo biele? Krvavú farbu zadných svetiel berieme už ako samozrejmosť. To, že sú aké sú, ma viacero dôvodov. A všetko to začali vlakové súpravy. Rozmach automobilizmu zapríčinil, že “presadnutie” zo železničných vagónov do áut si so sebou vzalo aj detail v podobe zadných svetiel. Poďme však poporiadku.

Pre predné svetlá platí, že žltá, biela alebo namodralá farba svetelných lúčov spôsobuje najlepšie “nočné videnie” pre vodiča. Aj vďaka tomu sa dokážeme na cestách orientovať, vyhnúť sa prekážke a čítať dopravné značky aj v čase, keď okolo nič nevidieť. Pri predných svetlách nie je problém sedliackym rozumom vysvetliť dôvod ich farby. Prečo však nesvietia zadné koncové svetlá rovnako?

červené zadné koncové svetlá

Koncové svetlá autá zo začiatku nemali…

Okrem odlíšenia od predných vás asi veľa dôvodov nenapadne. A ani pôvod červenej pre zadné svetlá nie je úplne najjednoduchší. Datuje sa do 19. storočia, kedy autá nepotrebovali zadné svetlá. Na cestách (ak ich tak môžem nazvať) bola tak riedka premávka, že motorizované stroje ich nemali, svietili iba prednými lampami. Postupným rozšírením medzi masy sa stali zadné koncové svetlá povinnosťou. Ďalším vozidlám a objektom vtedajšej premávky dávali najavo, že na cestách nie sú sami. Dnes sa nám takýto samozrejmý opis môže zdať až vtipným, pre vtedajších účastníkov premávky to však bola novinka a úloha zadných svetiel spočívala práve v “komunikácii” a vymedzení rozmerov vozidla. Základným bezpečnostným prvkom dobových áut sa stalo práve ich osvetlenie.

Červené zadné svetlá prebrané z vagónov

Červená krvavá farba sa už od nepamäti spája s nebezpečenstvom. Aj príroda manifestuje nebezpečie práve červenou farbou. Je toto dôvod, prečo sú zadné koncové svetlá červené? Niektorí tvrdia, že áno, ďalší ho vidia skôr v tom, že červené svetlo neškodí zraku počas úplnej tmy tak, ako ostatné farby svetiel. Spomeňte si, že za autom v noci dokážete jazdiť dlhý čas bez toho, aby vás červené zadné svetlo nadmerne unavovalo (platí samozrejme vtedy, ak vám dotyčný nevypaľuje oči zadnou hmlovkou : ) Áno, aj červené svetlo unavuje a “ťahá” nám oči, ale oproti ostatným farbám je určite pre zrak najšetrnejšie.

zadné svetlá áut

Už pred automobilovou dopravou červené zadné svetlá používal iný druh dopravy. Hovorím o železnici. Posledný vagón súpravy bol označený červeným svetlom, ktorý opäť vymedzoval a dával najavo rozmery súpravy. “Presadnutie” z vlakov do áut znamenalo tiež prebratie osvetľovacej technológie v mene bezpečnosti. Systém červeného koncového svetla sa osvedčil v praxi pri železničných vagónoch, výrobcovia a konštruktéri tak nemali veľa práce s prispôsobením pre rapídny rozmach automobilov. Rozvoj svetiel postupoval, po jednej zadnej lampe nasledovala druhá do páru. 30. roky 20. storočia znamenali príchod cúvacích svetiel a smeroviek.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho so svojimi priateľmi ; )

Fotky
Mazda, BMW
Zdroj
Drivetribe
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline