Poradňa

Brzdenie s ABS na snehu: Skôr nezabrzdíte, práve naopak

S nástupom elektronických pomôcok a “anjeloch strážnych” v moderných autách vzniklo množstvo dezinformácii a mýtov. Neviem, či za to môžu len krčmové reči alebo prispeli aj neinformovaní motoristickí novinári. “Zima mi nevadí, mám ABS” alebo “šmyk neriešim, mám predsa ESP…” Mnoho vodičov sa spolieha na elektronické pomôcky, že im zachránia kožu a plechy, no je treba vedieť, kedy ozaj pomôžu a kedy vôbec. Jedným z mýtov, s ktorým sa stretávam dosť často, je brzdenie s ABS na snehu. Nielen ľudia, ktorí k autám nemajú blízko, tvrdia že ABS skracuje brzdnú dráhu na zasneženej vozovke. Ono je to totiž úplne naopak. A keďže prichádza zima, a na mnohých miestách Slovenska snáď bude aj sneh, poďme sa pozrieť na jednoduchý pokus. Tiež si povieme, v ktorých situáciách vám ABS na snehu pomôže.

Jednoduchý test s videom spravili chlapi z TeamONeilRally školy. S Fiestami, z ktorých jednej nefungovalo ABS, vykonali brzdenie na snehu z rovnakej rýchlosti. Ako to dopadlo?

S ABS na snehu skôr nezastavíte

Ako je vidieť na videu, zelená Fiesta bez ABS zastavila na oveľa kratšej dráhe. A nepotrebovali sme na to žiaden zložitý test. Ak vás teda niekto bude presviedčať, ako mu to s ABS na snehu perfektne brzdí, ukážte mu toto video. ABS pomáha, ale iným spôsobom. Prosto brzdenie s ABS na snehu neskracuje brzdnú dráhu.

ABS na snehu zabezpečuje ovládateľnosť auta

A máme tu konečne výhodu ABS na snehu. Bez elektronického pomocníka síce na snehu zabrzdíte skôr, prekážke sa však so zablokovanými kolesami ťažko vyhnete. Bloknuté kolesá síce budú brzdiť, ale bočné sily neprenesú a volantom točíte zbytočne. Hlavným zmyslom ABS je prostredníctvom prerušovaného brzdenia a odbrzdenia kolies zabezpečiť ovládateľnosť aj pri intenzívnom brzdení. Dá sa povedať (aj keď možno budete iného názoru), že je to z hľadiska bezpečnosti dôležitejšie.

Pozri tiež:

Plechové disky vs hliníkové disky: Ktoré sú pevnejšie a aké majú výhody?

Keďže nič nie je čiernobiele, treba poznať aj temnejšie zákutia elektronických anjelov strážnych a pomocníkov. Som za používanie ABS a samozrejme patrí medzi prvky zabezpečujúce aktívnu bezpečnosť. Ale je dobré vedieť, čo robí, kedy pomáha a kedy naopak musíte počítať s dlhšou brzdnou dráhou. A práve brzdenie s ABS na snehu je jednou so situácii, o ktorej treba vedieť.

Kedy brzdenie s ABS pomáha a ako je to na ostatných povrchoch?

Pokus s brzdením na snehu ukázal, ako sa správa ABS na snehu. Logicky, nemôžeme ho zovšeobecňovať pre všetky typy povrchov. Na mokrej a suchej vozovke zabrzdíte bez ABS (pravdepodobne) tiež na kratšej dráhe, ale za cenu ničenia pneumatík zablokovaných kolies a taktiež bez možnosti manévrovať. Treba však spomenúť, že najmodernejšie systémy ABS dokážu aj pri ostrom brzdení na suchu čiastočne a kontrolovane blokovať kolesá kvôli lepšej brzdnej dráhe. Obetujú teda vrstvu pneumatiky, “napíše to čiary” na cestu a zastaví na nerozoznanie tak dobre, ako auto bez ABS. No pritom si zachová prednosti ovládateľnosti a stability.

To je však iná pesnička, ktorej sa povenujem nabudúce. Hlavnými výhodami pre brzdenie s ABS je zachovanie stability a ovládateľnosti vozidla aj pri intenzívnom brzdení a smerová stabilita aj na rozdielnych povrchoch pod pravou/ľavou stranou auta. Pomáha tiež zníženiu opotrebovania pneumatík. Ale pamätajte. Brzdenie s ABS na snehu neskracuje brzdnú dráhu. Pri najbližšej snehovej kalamite na to treba myslieť. ; )

Ak sa ti článok páčil, pridaj sa k nám na Facebooku 😉

Fotky
Team O'Neil Rally School
Zdroj
Team O'Neil Rally School
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close