NovinkyReportáže

Prečo sú ceny náhradných dielov stále vyššie?

Ceny náhradných dielov sú stále vyššie a vyššie. Tvrdí to Združenie nemeckého poisťovníctva GDV v poslednej analýze z minulého roka. Nerastú len ceny náhradných dielov, ale zvyšujú sa aj ceny za prácu. Čo za to môže? Autá sú čoraz zložitejšie. V konečnom dôsledku to pocítia majitelia vozidiel. Navyše, aj drobná dopravná nehoda a ťukanec v meste môže niekoľkonásobne predražiť opravu v porovnaní so starším autom, ktoré nedisponuje armádou asistenčných systémov. Nové autá majú v exponovaných častiach ako napr. nárazníky alebo čelné sklá plejádu senzorov a kamier. A tie veru nie sú najlacnejšie.

Drahé náhradné diely a opravy

Výrobcovia automobilov nás presviedčajú o potrebe asistenčných systémov. Ide najmä o bezpečnostné systémy a tiež komfortné prvky. Kto by nechcel v aute parkovaciu kameru, senzory, a tiež predkolízny systém? Ten môže zachrániť plechy aj zdravie, na druhej strane predraží aj maličký ťukes v meste. Čo to len bude od roku 2021, kedy chce Európska komisia zaviesť povinne 12 bezpečnostných asistenčných systémov pre všetky novo predávané autá v EÚ. Na jednej strane je veľmi fajn, ako sa zákonodarcovia o nás starajú :), v konečnom dôsledku to zaplatíme priamo alebo nepriamo len my, motoristi. Aj keď by ste reálne o niektoré elektronické pomôcky ani nestáli.

nahradne diely GDV
Predná maska, nárazník, čelné sklo. Všetky tieto časti sú nositeľmi elektronických asistenčných systémov.

Ceny náhradných dielov rastú…a rásť budú

Späť však ku štúdii GDV. Od januára 2016 – august 2017 zdraželo priemerne veko batožinového priestoru ako náhradný diel o 12 %, blatník dokonca o 13 %. Od roku 2013 potom zdraželi veká batožinového priestoru o 30 % a zadné svetlá o 40 %. Pri svetlách to chápem, masové rozšírenie LED technológie predraží aj samotný náhradný diel.  Veko zas obsahuje často parkovaciu kameru. Za komfort, bezpečnosť a technológie sa jednoducho platí a bodka.

Dopravná nehoda v r. 2013 a dnes

V roku 2013 stála oprava auta po búračke priemerne 2400 eur, v minulom roku 2017 to už bolo 2700 eur. GDV vychádzal pri analýze ceny náhradných dielov z databázy Audatex. Štúdia sa zameriala na rôzne kategórie áut od malých až po luxusné. Zisťovali ceny náhradných dielov, ktoré sa pri nehode najčastejšie poškodia (nárazníky, blatníky, dvere).

Od roku 2013 zdraželi aj iné diely, ktoré dokáže dopravná nehoda poškodiť. Chladič o 13 %, predné svetlo o 17 % a zadný blatník dokonca o 26 %. Trend sa nezmení. So stúpajúcou plejádou systémov môžu ceny náhradných dielov rapídne stúpať. Už len samotný nárazník obsahuje a bude obsahovať množstvo senzorov a kompletných systémov, čelné sklo s kamerami bude na tom podobne. Rozbité čelné sklo sa tak spolu s kalibráciou senzorov môže predražiť až o značných 30 %.

Narastú aj ceny zákonného a havarijného poistenia

A nezaplatíme viac len pri opravách. GDV predpokladá, že kvôli zvyšujúcemu počtu asistenčných a bezpečnostných systémov poisťovne do roku 2035 zvýšia ceny zákonného a havarijného poistenia v priemere až o 8 %. Kto to všetko v konečnom dôsledku zaplatí je každému jasné… Aký máte názor na problematiku nových systémov v autách? Ste radi za aktívne prvky bezpečnosti a komfort aj za cenu drahých dielov a opráv alebo by ste prijali jednoduchšie auta s možnosťou väčšej voľnosti pri výbere výbavy?

Fotky
Dreamstime
Zdroj
GDV
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close