Technika

Filter pevných častíc na brzdách?! Už onedlho možno realita

Hon na emisie pokračuje. A to aj v oblastiach výroby, pri ktorých by ste to nečakali. Kým elektrické vozidlá sú často považované ako vozidlá s nulovými emisiami, nie je to úplne pravda. Dá sa povedať, že ide skôr o riadnu lož. A nejde len o výrobu batérii alebo elektriny. Zakaždým, keď stlačíte brzdový pedál auta, ktoré je vybavené konvenčnými brzdami, do okolia sa dostávajú jemné pevné častice z brzdových platničiek. Aj preto už možno onedlho na nových autách pribudne ďalší filter pevných častíc.

Pozri tiež:
Start stop systém a životnosť motora: Čo kvôli nezmyslu trpí najviac?

filter pevnych castic brzdy

Filter pevných častíc na brzdách má svoje opodstatnenie

Väčšina bežných užívateľov si asi brzdný prach spôsobený trením platničky o kotúč ani neuvedomuje. Možno maximálne pri umývaní auta a konkrétne kolies. To však neznamená, že sa ročne neuvoľní do ovzdušia množstvo jemných častíc, ktoré životnému prostrediu škodia. Dodávateľ systému Mann + Hummel hovorí, že v Nemecku sa každoročne vytvára približne 10 000 ton brzdového prachu. Tieto drobné častice môžu preniknúť do pľúcnych alveol a taktiež spôsobiť ochorenie srdca, ako aj ochorenia dýchacích ciest.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

To nás privádza k dnešným špionážnym fotografiám magazínu carscoops, ktoré ukazujú pomerne bežný vzhľad Volkswagenu Golf GTD. Na prvý pohľad obyčajný Golf, no po bližšom preskúmaní si všimnete filter pevných častíc na brzdách. Myšlienka to nie je zlá, no ak sa systém začne vo veľkom nasádzať do sériovej výroby, čo z toho budú mať bežní užívatelia okrem pocitu lepšej ochrany životného prostredia?

Ako “postihne” majiteľov áut?

Mann + Hummel, ktorý spolupracuje s Volkswagenom pri vývoji časticových filtrov tvrdí, že systém dokáže zachytiť až 80% brzdového prachu. Filter pevných častíc je umiestnený za čiastočným krytom umiestneným za strmeňom. Zariadenie má byť plne servisovateľné (čiže ďalšie náklady pre majiteľov áut), filtre vymeniteľné, odolné voči korózii a vhodné pre rôzne veľké brzdové systémy. Užívateľskou výhodou bude menšie zašpinenie kolies diskov. Nevýhodou zase vyššie neodpružené hmoty kolesa a tým pádom horšie jazdné vlastnosti.

filter pevnych castic brzdy

Či vôbec filter pevných častíc na brzdách uvidíme, ukáže blízka budúcnosť. No zbrojenie proti emisiám je v Európe šialené, a preto si myslím, že k nemu dôjde. Volkswagen ani Mann + Hummel však zatiaľ žiadne oficiálne stanovisko neuvádza.

Fotky
carscoopsmann+hummel
Zdroj
carscoops, mann+hummel
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline