Reportáže

Ford Puma: dostupná šelma okresných ciest

Ak hľadáte malé, mrštné a cenovo dostupné kupé na vzplanutie a rozvoj jazdeckého umenia, voľbou môže byť aj Ford Puma. Stále patrí medzi tie najlacnejšie autá na trhu. So správnym motorom je zdravo splašená a aj keď športovo ani chlapsky nevyzerá, vie byť mimoriadne schopným “okreskovým náčiním”. Postavili ju na základe Fiesty Mk4 a podvozkovo ide o skvelý mix zábavy, trakcie a istoty za volantom. K tomu pridajte skvelý motor 1,7 VCT 16V pôvodom od Yamahy. A je tu tiež božská The Racing Puma. Má Ford Puma nejaké mínusy? Ale áno, a to rovno tri. Jeden z nich je však čiste subjektívnym estetickým “problémom”.

Ford Puma

Pozri tiež:

Ford reklama, ktorú s radosťou dopozeráte do konca

Ford Puma = splašená Ford Fiesta?

Ford Puma prišla v roku 1997 a do portfólia značky zapadla skvelými jazdnými vlastnosťami a zábavou za volantom. Presne tým sa vyznačovali staršie malé autá Fordu (dodnes tomu nie je inak, dôkazom je nová Ford Fiesta ST). Výrobca vzal podlahovú plošinu Fiesty a vyčaroval malé roztomilé kupé. Diely sú aj po rokoch dostupné a vo väčšine zdieľané s rozšírenou Fiestou. A to je dobrá správa pre menej majetných petrolheadov, Ford Puma je stále dostupná “zábavka” za pár eur. Pozor však na malé ťukance a mierne opretie o zvodidlá, karosárske diely budete hľadať logicky ťažšie. Jazdiť svižne nie je žiaden problém, zákony fyziky však ešte nikto nikdy neoklamal.

Ford Puma

Mačkovitá šelmička exceluje v tom, čo robí dobré auto – motor a podvozok. Ale nie každé srdce pod kapotou ukojí zábavné chúťky za volantom. Ponúkali ju s benzínovými atmosférickými motormi 1,4 16V, 1,6 16V a 1,7 VCT 16V. Práve ten je najzaujímavejšou voľbou a optimálnym motorom. Ak zháňate staršiu Ford Puma, odporúčam práve ten. Aj keď pekný kus budete zháňať ťažšie ako so slabšími motormi, stojí to za to. Pracovali na ňom inžinieri z Yamahy a vytiahli z nej 125 koní pri 6300 ot/min a 157 Nm pri 4500 ot/min. Ford Puma s ním jazdí viac ako 200 km/h a na stovku zrýchli za 9,2 s. Voľbou zanieteného vodiča môže byť  aj menší 1,6 16 V motor (103 koní a 145 Nm). Najmenší 1,4 16V by som prenechal nežnejšiemu pohlaviu, aj keď na akú takú zábavu môže stačiť. Má 90 koní a 122 Nm.

Ford Puma 1,7 VCT
Najlepším motorom pre ukojenie jazdeckých chúťok je 1,7 VCT 16V od Yamahy.
Osobne by som volil jednoznačne 1,7 VCT od Yamahy. Môže sa stať, že vám slabší motor bude “stačiť”, a o pol roka si voľbu budete vyčítať. Lebo podvozok malej šelmy zvládne veľa.

The Racing Puma, zberateľský kus na steroidoch

Najväčšie “delo” z modelového radu Ford Puma bola verzia, ktorej cena dnes šplhá k astronomickým výšinám – The Racing Puma. Pri jej stavbe použili motor 1,7 VCT, avšak za prítomnosti steroidov. Výsledkom bolo 153 koní! Rozoznáte ju od bežnej Ford Puma rozšíreným postojom, znížením a bodykitom, ktorý karosérii pasuje ako riť na šerbeľ. Rozšírený rozchod kolies vpredu aj vzadu vzal Pume roztomilosť, nežnosť a určitú dávku zženštilosti bežnej karosérie. Kvôli prekopanému podvozku jazdila ešte lepšie a ostrejšie ako obyčajná Puma, motor poskytoval gradáciu výkonu ako čerešničku na torte. Bohužiaľ, The Racing Puma robili len vo verzii s pravostranným riadením. 

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Hlavným chodom obyčajnej Ford Puma je bezpochyby podvozok. Vychádza zo spomínanej Fiesty, avšak s minoritnými zmenami. Má tuhšie pružiny, hrubší stabilizátor, rýchlejšie hydraulické riadenie a perfektný rozmer pneumatík pre malé kupé (195/50 R15). Ford Puma je veľmi neutrálna, takmer bez nedotáčavosti a pri ubratí plynu v zákrute vie pekne vrtieť riťou. Aj napriek milému vzhľadu je veľmi schopným autom na rýchle prejazdy zákrut. Skvelý pocit dopĺňa presné, citlivé a rýchle riadenie a výborné radenie. Hoďte všetko do jedného mixéra a máte ideálny mix dostupnej zábavy pre každého.

Poďme však ku trom mínusom, keďže nič nie je čierno biele a ani Puma nie je dokonalým malým kupé. Vážnym problémom je korózia, tak typická pre staršie Fordy. S tým čiastočne súvisí aj nedostupnosť malého kupé. Veľa z nich (najmä s motorom 1,7 VCT 16V) ich skončilo na zanedbanú údržbu alebo po vlastníctve mladého nevybúreného junca s hlbokým vreckom. Spomínaná korózia poslala do šrotu veľa kusov. Čo bohužiaľ osobne neviem prehrýzť, je až príliš milý a ženský vzhľad auta. Vám sa však môže páčiť a práve toto je “len” subjektívne mínus.
Ford Puma skúsenosti
Vzhľad môže byť prekážkou pri kúpe. Nie každý je ochotný milučkú vizáž prehrýzť, aj napriek nesporným jazdeckým kvalitám Pumy.

Kupujte, kým je medzi nami

Ak si odmyslím svojský dizajn, peknej a zachovalej Pume bez korózie nie je čo vytknúť. V zahraničí začína na smiešnych 400 eurách. Pekný kus kúpite za 1500 eur a v TOP stave ju zoženiete za 2500 eur. Slovenský trh však neponúka takmer nič. Nutné je zájsť na západ od hraníc. Bežná Puma nikdy nebude (samozrejme okrem verzie The Racing Puma) zberateľským kusom ako napr. Peugeot 106 GTi. Ale na to kašľať, je za pár eur a ponúka mimoriadnu porciu muziky. Kým je v zahraničí z čoho vyberať, užiť si malý splašený Ford môžete aj vy. Vyberajte však s rozumom.
Ak sa ti článok páčil, pridaj sa k nám na Facebooku.

Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline