Poradňa

Jazdené SUV do 5000 eur. Ktoré vybrať? (1. časť)

Chcete sa niesť na módnej vlne SUV a pritom neutratiť majland? Prinášame prehľad ojazdených SUV áut, ktoré okrem atribútu “zvýšeného auta” prinášajú aj dávku praktickosti a vhodnosti pre rodinné použitie. Ponúkajú pohon 4×4 (nie je to však pravidlom) a v spolupráci s vyšším podvozkom poslúžia aj mimo spevnené cesty. Poradíme, aké jazdené SUV kúpiť a povenujeme sa aj spoľahlivosti. Keďže trh ponúka mnoho, vybrali sme 12 modelov. V prvej časti sa pozrieme na 4 kandidátov pre jazdené SUV do 5000 eur. Vo väčšine prípadov v ponuke dominujú autá s naftovým motorom. Dajte si však pozor, môžu mať veľmi veľa najazdené. Tak, ako pri väčšine starších áut, aj teraz odporúčame najmä podarené atmosférické benzínové motory. Občas natrafíte aj na šesťvalcové motory, ako v prípade dua Tucson / Sportage. Ale pekne po poriadku.

Pozri tiež:
Lacné autá do 1500 eur, ktoré vás nezožerú na servise

Najlepšie jazdené SUV do 5000 eur

Honda CR-V (2002 – 2007)

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Podarené SUV od Hondy je stálicou na trhu s jazdenými SUV. Vybrali sme typ z rokov 2002-2007 (2004 prebehol facelift). Čo ponúka? Ceny od 3000 eur, priestrannú kabínu, veľmi dobre jazdné vlastnosti na ceste ale aj v ľahkom teréne a benzínové motory od majstrov motorárov Honda. Je veľmi pravdepodobné, že ide o jedno z najlepších, ak nie o najlepšie jazdené SUV do 5000 eur. Okrem skvelého benzínového motora 2,0 i-VTEC so 150 koňmi a spotrebou 9 l/100 km ponúka veľmi podarený naftový motor 2,2 i-CTDi (140 koní), ktorý po poriadnej obhliadke taktiež môžeme doporučiť. Pozor na hlučnú rozvodovú reťaz, prasknuté zberné výfukové potrubie a klasiku naftových motorov v podobe turba, vstrekovačov a zotrvačníka. Benzínový motor je spoľahlivý, treba však kontrolovať hladinu oleja a nekupovať kusy s LPG. Tento motor nemá hydraulické zdvihátka ventilov a tak sa prestavbu veľmi nehodí. Ak plyn chcete silou mocou, treba každých 20 000 km pre istotu skontrolovať a nastaviť vôľu ventilov. Aj napriek skvelej spoľahlivosti si dajte pozor, či pohon 4×4 funguje. Kusy, ktoré boli trápené v ťažkom teréne, trpia poruchami elektroniky pohonu a únikmi oleja.

Hodnotenie: 9/10

Ak máte tip na dobré jazdené SUV do 5000 eur, podeľte sa s nami v komentároch 😉

Mitsubishi Outlander (2003 – 2007)

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Ďalším kandidátom z Japonska je Mitsubishi Outlander prvej generácie s cenami od 2500 eur. Oproti Honde ponúkne menej miesta v kabíne, menší kufor a taktiež chýba naftový motor. To mu však nebráni byť skvelým kandidátom pre jazdené SUV do 5000 eur. Poteší zaujímavým vzhľadom exteriéru a nápaditá je aj palubná doska. Podvozok je tuhý a mierne uskákaný a hodí sa len do mierneho terénu. Pri preťažovaní a jazdení po zlých cestách trpí a zákonite sa skracuje aj životnosť komponentov. Okrem stáleho pohonu 4×4 boli aj verzie s pohonom len prednej nápravy. Najlepším motorom je benzínový 2,0 16V so 136 koňmi. Žerie v kombinácii okolo 9 l/100 km. Dobrý je aj 2,4 MIVEC so 160 koňmi, často je však spriahnutý s automatickou prevodovkou. Outlander poháňal aj legendárny 2,0 l turbomotor 4G63T z Lancera Evolution, podladený na 201 koní. Ten však budete zháňať veľmi ťažko. Okrem nízkej životnosti podvozkových komponentov Outlander neuchváti ani náchylnosťou ku korózii. Hnedý mor napáda hlavne zadné blatníky a prahy. Horšia je aj dostupnosť náhradných dielov z druhovýroby a ich vyššia cena.

Hodnotenie: 7,5/10

Hyundai Tucson I / KIA Sportage II (2004 – 2010)

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Kórejské dvojčatá zastupujú časy, kedy za európskymi a japonskými značkami mierne zaostávali najmä po stránke spracovania. Interiér tak nepôsobí dvakrát vábne a použité materiály môžeme radiť ku menej kvalitným. Dizajn je vec vkusu a taktiež rozdiely medzi Kiou a Hyundaiom spočívajú len vo vzhľade. Vyrábali sa s pohonom prednej nápravy alebo 4×4 s elektronickou medzinápravovou spojkou. Z mechanického hľadiska ide o veľmi dobré autá so spoľahlivou technikou. Benzínové motory sú odolné, avšak málo úsporné. 2,0 16V (141 koní) žerie okolo 10 litrov na 100 km, 2,7 V6 s výkonom 175 koní papká aj 13 l/100 km. Väčší motor je vhodný aj pre LPG. Naftové motory zastupujecommon rail diesel 2,0 CRDi vo výkonových verziách 112 a 140 koní (neskôr dokonca 150 koní). Ak chcete diesel, berte základný s výkonom 112 koní, silnejšie verzie môžu po rokoch prekvapiť poruchami DPF filtra. Tucson aj Sportage dokážu potrápiť drobnými závadami elektroniky, nepresným radením, nekvalitným lakom alebo koróziou karosérie. Okrem toho ide o veľmi dobré jazdené SUV do 5000 eur. Ceny začínajú zhruba na 3500 eurách.

Hodnotenie: 7/10

Jeep Compass (2006 – 2011)

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Američan s európskym motorom. Aj tak by sme mohli charakterizovať Jeep Compass. Okrem 2,0 (156 koní) a 2,4 l (170 koní) štvorvalcových benzíniakov zo spoločného vývoja Chrysler a Jeep má Compass pod kapotou 2,0 l diesel pôvodom od VW. Ide o známu jednotku 2,0 TDI PD (140 koní) so systémom vstrekovania čerpadlo tryska. Benzínové motory sú na trhu jazdeniek vzácne, diesel má zase pošramotenú povesť kvôli hlavám valcov a združeným vstrekovačom PD. Benzínové motory sú spoľahlivé ale smädné. Jeep Compass sa vyrábal s pohonom prednej nápravy aj 4×4. Pohon všetkých kolies je riešený s elektronicky riadenou viaclamelovou trecou spojkou. Okrem kontroverzného dizajnu mnoho majiteľov kritizuje veľmi zlé odhlučnenie a kultivovanosť verzie s dieselovým motorom a interiér vyrobený z nekvalitných plastov. Pozor na drobné problémy s koróziou. Ceny začínajú na zhruba 4000 – 4500 eur.

Hodnotenie: 6/10

Chýbajú vám v prehľade ďalší zástupcovia z Japonska, Kórey a Európy? V ďalšej časti pre seriál Jazdené SUV do 5000 eur sa pozrieme napr. na Toyotu RAV4, Hyundai Santa Fe alebo Subaru Forester. A mnoho ďalších…

Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline