Poradňa

Jazdíme bezpečne? (1.časť)

Mnohí z nás vyšli z autoškoly s papierom od pána policajta, vďaka ktorému nám následne na
dopravnom inšpektoráte vydali malú kartičku s fotkou našej tváre. Čo však znamená, tá malá
ružovkastá kartička? Tá nás oprávňuje viesť motorové vozidlá rôznych skupín. Najčastejšie sú
to Á-čkové (AM, A1, A2, A) skupiny a „všeobecná“ skupina B. Všeobecná pretože oproti
oprávneniu na dvojkolesové mašiny sa nečlení na viac kategórií. O tom ale niekedy inokedy.

jazdené SUV do 5000eur

A už sme vodičmi. Ale jazdíme bezpečne?

S touto kartičkou sme absolvovali prvých pár jázd s jedným z rodičov na mieste spolujazdca,
a to veľmi opatrne a pomaly, keďže sa z nich raz-dva stal naštvaný inštruktor z autoškoly.
Akurát, že v takýchto prípadoch dokázali veľmi efektne rozhodiť naše naučené schopnosti
z autoškoly. Potom, keď už konečne aj oni uznali, že nám to šoférovanie celkom ide, nebol
najmenší problém vypýtať si kľúče od auta bez automaticky obsadeného miesta spolujazdca.
To ostalo voľné pre kamaráta, či kamarátku, ktorý nám robili spoločnosť na našich ďalších
cestách krajinou.

V skratke, najdôležitejšie pravidlá cestnej premávky nás naučili v autoškole, po nej sme sa
stali samoukmi, teda, učili sa na vlastných chybách. (Rešpekt voči tým, ktorí sa rozhodli
dodatočne absolvovať rôzne kurzy na polygóne.) V zime dôjsť do cieľa bez vymetania jarkov
popri ceste a cez leto si užívať jazdu svetom. To sa stalo našim heslom na ďalšie roky za
volantom. Všetci vieme nejako šoférovať, či pomaly alebo rýchlejšie, otázkou ale je, či vieme
šoférovať bezpečne?

Je nové auto “najhoršia investícia” mladých ľudí?

Bezpečná jazda je základom šoférovania

Takže čo to vlastne znamená “jazdíme bezpečne”? Prvý a najdôležitejší fakt takejto jazdy je
dávať pozor na ostatných účastníkov cestnej premávky. Niet pochýb o tom, že už v autoškole
nás učili pozorne sledovať dopravnú situáciu pred a ZA nami. Poslednú dobu mám ale pocit,
že niektorí šoféri majú spätné zrkadlá naozaj len na okrasu svojho vozu. Prosím, keď ich
nepoužívate, rovno si ich môžete z auta odmontovať. Jednak vaše auto bude mať lepší
aerodynamický odpor a ostatným vodičom okolo vás dáte ihneď najavo, že vám je úplne
jedno, čo sa deje za vaším autom. A vlastne ani pri parkovaní ich nepotrebujete, väčšina
novších áut je osadená parkovacími senzormi, kamerami, asistentmi…

Zrkadlá, zrkadlá, zrkadlá, naučme sa ich používať

Keď už však vám ich tam výrobca automobilov namontoval, prosím, používajte ich.
Kontrolovanie situácie za autom je skutočne základom bezpečnej jazdy. Dokonca, ak sa vás
rozhodne iný vodič predbiehať, vďaka tým malým zrkadielkam si ho včas všimnete a môžete
sa mu aj máličko vyhnúť tak, aby ste ani on ani vy nemuseli svoje kolesá vodiť mimo cesty po
kadejakých jarkoch a obrubníkoch. To isté platí aj na diaľnici, kde však treba dávať ešte väčší
pozor na premávku za nami, a najmä na mŕtvy uhol pri prechádzaní z pruhu do pruhu.

Brzdenie s ABS na snehu: Skôr nezabrzdíte, práve naopak

Najideálnejšie by bolo, ak sa naučíme kontrolovať situáciu za sebou zhruba rovnako často
ako pred nami, a to je jedno, či v meste, na obľúbenej okreske alebo rýchlostnej ceste. Na
druhú stranu netreba zízať do zrkadiel dlho, potom by sme zase mohli vyletieť z cesty. Stačí
jedno krátke, za to častejšie, „prežmurknutie“ na rýchlu kontrolu.

Ninja za volantom

Pre väčších odborníkov za volantom, počuli ste už o periférnom videní? S dobrým tréningom
toto videnie môžeme používať na pozorovanie vozidiel za nami bez toho, aby sme spustili oči
z vozovky pred nami. To znie úžasne nie? A kto to ovláda, tomu vzdávam hlbokú poklonu.
Vďaka vám sa cítim na našich cestách bezpečnejšie. Základom je venovať rovnako veľa
pozornosti autám za nami, ako tým, ktoré vypĺňajú čelné sklo. Malý krôčik pre vodiča, veľký
krok pre bezpečnejšiu premávku.

Ak sa ti článok páčil, podpor nás lajkom na Facebooku. Vďaka 😉

Fotky
BMW, Jeep
Tags
Zobraziť viac

Matej Lábaj

"Rád si užijem zábavné auto na peknej okreske. Vždy ale myslím na to, čo sa môže skrývať za ďalšou zákrutou."

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline