Reportáže

JDM autá: Čím su odlišné a prečo nejde o všetkých “Japoncov”?

Ak ste fanúšikmi japonských áut alebo sa v problematike motorizmu orientujete viac do hĺbky, o skratke JDM ste počuli. Pomenovanie JDM sa udomácnilo natoľko, že niektorí dnes každé jedno japonské auto zaraďuje medzi JDM autá. Je to trochu inak a JDM autá majú svoje špecifiká. Nie, Honda Civic 6G vašeho kamaráta nie je JDM. Dokonca ani puristická a úžasná Honda S2000 s volantom po európsky vľavo nepatrí medzi JDM autá. Ako to teda je?

Legendárnou skratkou JDM sa môžu pýšiť len určité japonské autá.

JDM Honda S2000

“Japanese Domestic Market”

Skratka JDM je synonymom pre “Japanese Domestic Market”. Už z názvu vyplýva, že ide o domáce japonské autá, alebo autá predané na domácom japonskom trhu. Áno, JDM autá sú len tie japonské autá, ktoré predali v Japonsku. Čo z toho vyplýva? Ak ste si nedoviezli auto priamo z Japonska, JDM auto nemáte. Akokoľvek sa JDM udomácnilo, pomenovanie je v 99,9 % nesprávne.

Na strane druhej, nemajme to neznalým za zle. Medzi fandami “Japoncov” sa tri legendárne písmená v dobe internetu rozšírili rýchlosťou blesku. Niektorí sa držia pozadu a za JDM autá považujú len tie vyrobené v Japonsku. Čiže napríklad Mazda 6 vyrobená v Hirošime. Tá pre nich JDM autom je, ale Honda vyrobená v Británii už nie. Ďalšia chybná mienka…

JDM autá
Civic 6G s volantom vľavo a “bežným” motorom nie je JDM. Ale Civic Type-R 6G, ktorý predávali len v Japonsku, právom medzi JDM autá patrí.

 JDM autá skrývajú oveľa viac odlišností!

Jazykové okienko sme vyriešili, poďme sa pozrieť na odlišnosti, ktoré “Japanese Domestic Market” autá majú. Tie vyplývajú z legislatívnych a trhových odlišností Japonska. Mnohé pravé JDM autá majú napr. odlišné naladenie podvozku, motora, bŕzd. Japonci si tiež to najlepšie nechávajú pre seba. Dôkazom je napr. úžasné Subaru Forester STI. To ste nikde inde nekúpili, len v “Japanese Domestic Market”.

JDM autá Subaru Forester STI
Geniálny Forester STI. Špecialitka japonského trhu.

“Podvádzanie” s výkonom

Historicky, v r. 1988 sa japonskí výrobcovia automobilov dohodli na dobrovoľnom obmedzení maximálneho výkonu áut kvôli mimoriadnemu nárastu počtu smrteľných nehôd. Aj japonské športiaky tak mohli mať maximálne 280 koní (napr. Honda NSX). Znalci však vedia, že išlo o číslo na papieri : ) Napr. legendárny motor RB26 v Nissan Skyline GT-R mal v techničáku 280 koní, ale v reáli okolo 330 žrebcov. Väčšina výrobcov však obmedzenie dodržiavala aj reálnym výkonom. A to trvalo až do roku 2004, kedy popredný predstaviteľ združenia japonských výrobcov áut vystúpil s tým, že za tie roky nedokázali spojenie medzi výkonom áut a počtom smrteľných dopravných nehôd. Japonské značky tak mohli určitý technologický náskok na poli motorov využiť naplno.

Obmedzenie maximálnej rýchlosti

O čom ste pravdepodobne nevedeli je obmedzenie maximálnej rýchlosti všetkých novopredaných JDM áut na japonskom trhu. Na rozdiel od výkonového obmedzenia platí, že maximálne môžu autá v Japonsku jazdiť 180 km/h aj v dnešnej dobe. A nejde len o legislatívne obmedzenie, ale aj technické. Autá majú zabudovaný obmedzovač. Určité beštie, ako napr. Nissan GT-R, majú funkciu vypnutia obmedzovača na pretekárskom okruhu. A teraz už viete, prečo napr. Nissanu Skyline R32 GT-R stačil rýchlomer s maximálnou cifrou 180 km/h. No a perlička na záver. JDM autá nemajú VIN číslo, ale tzv. “frame number”, alebo číslo rámu.

Japanese Domestic Market Nissan tachometer

Dúfam, že som vám objasnil JDM skratku a to, prečo sú v skutočnosti JDM autá iné ako tie, ktoré predávali a predávajú v Európe a na exportných trhoch. Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho na FB s priateľmi : )

Fotky
Nissan, Honda, Subaru
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline