PoradňaReportáže

Lacné autá do 1500 eur, ktoré vás nezožerú na servise (1. časť)

Lacné autá do 1500 eur sú často vyhľadávaným artiklom. Prečo? Väčšinou je 15 stoviek budget pre prvé vlastné auto, ktoré sa po pár mesiacoch nerozpadne. Áno, ten úplny “najlacnejší tovar” začína ešte nižšie a kúpite aj autá do 600 eur, ja sa zameriam na vyššiu cenovú skupinu. Titulok článku som schválne doplnil  o “nezožerú na servise”. Viete, je ľahké kúpiť auto do 1500 eur aj z vyšších tried. Načo by som kupoval staré Clio, ak môžem mať staré Audi A4 vo “fullke”? Lenže príde prvý väčší servis (a ten pri aute do 1500 eur príde) a zostanú oči pre plač. Preto musíte vyberať z jednoduchších menších áut segmentu B a C a zakrývať sa s takou perinou, na ktorú máte. Nielen pri kúpe auta, ale aj pri servise. Vyberiem vám lacné autá do 1500 eur, ktoré za to stoja aj z pohľadu servisných nákladov. (Pozrite si tiež 2. časť prehľadu Lacné autá do 1500 eur). Verte, že poruchy nabetón prídu. Z pohľadu financií je globálne lacnejšie riešiť ich na jednoduchom aute ako na “prémiovke” vyššej triedy, aj keď za rovnakú nákupnú cenu. Samozrejme, výnimky existujú.

Prečo kúpiť lacné auto do 1500 eur, aj keď máte na viac?

Za sumu sa už dajú nájsť obstojné jazdené kusy malých áut. Tajným tipom môže byť napr. Octavia 1,8 20V. Keďže ide o staršie a jednoduché autá, netreba sa ich báť. Niečo už budú mať za sebou. Väčšina z nich jazdila ako auto do mesta. Vyblednutý lak a občasné odreniny z parkovania by som si na vašom mieste nevšímal. Auto na ne nejazdí a nezabudnite, že vyberáte lacné autá do 1500 eur. Oveľa dôležitejšie je pozerať sa na celkový technický stav konkrétneho auta a vybrať správnu motorizáciu. Dokedy má platnú STK? Dáva k nemu majiteľ aj zimné gumy? Ako často menil olej? A vôbec, akým človekom sa majiteľ javí navonok? Aj tieto otázky si položte predtým, než si kúpite svoje prvé auto.

auto do 1500 eur

 

 

Auto do mesta, auto pre začiatočníka

Nemusí však ísť len o auto pre začiatočníka. Ak máte sedliacky rozum a potrebujete auto do mesta, načo kupovať drahé “módne” SUV, keď postačí aj staršie malé auto? Nebudete riešiť, či ste večer dobre zaparkovali, či vám niekto auto neoškrie. Navyše, s malým Cliom zaparkujete oveľa pohodlnejšie, ako s veľkým autom. Keďže ušetríte, na dlhé cesty môžete mať ďalšie auto. Luxusnejšie, novšie, väčšie a pohodlnejšie. Veľa ľudí to takto rieši.

Tipy na auto do 1500 eur

Aké auto do 1500 eur teda kúpiť? Poďme sa pozrieť na prvých 5 tipov s odporúčanými motorizáciami. Konkrétne modely sa dajú nájsť aj za nižšie ceny. My však nehľadáme najlacnejšie ponuky z inzercie. Tie sú často zničené a nemajú klimatizáciu, ktorá pri lacných autách mimoriadne zvyšuje ich hodnotu. Odporúčam vybrať kus s klimatizáciou. Samozrejme vystačí aj manuálna. Následný predaj auta bude o dosť ľahší, to mi verte.

Sám som zvedavý, na koľko častí vydá seriál pre lacné autá do 1500 eur. Predpokladám 3 časti po 5 áut. Bude to však komplexný prehľad a vyberie si každý.

Fiat Punto II

lacne auta do 1500 eur

Počuli ste už, že ak malé auto, tak od Talianov? Fiat je expertom na malé auto do mesta a okolia. Najmä prvé dve generácie Fiat Punto sa stále oplatia. Pozor však na hrdzu prahov a podvozka, a to aj pri druhej generácii. Tú vám veľmi odporúčam. Ide o najvďačnejšie auto pre začiatočníka z dnešného prehľadu. Jednoduché, robustné a funkčné. Punto II z roku 1999 (modernizácia v roku 2003) je priestranné, dobre jazdí a na výber sú spoľahlivé a odolné motory. Taktiež výbava je na úrovni. Oproti prvej generácii stratil trochu na komforte pruženia, vynahrádza to dodnes dobrá pasívna bezpečnosť (4 hviezdy v nárazových testoch).

auto do mesta

Berte spoľahlivý, servisne nenáročný a prekvapivo pružný a živý motor 1,2 44 kW (60 koní) radu Fire. Ide o najlepšiu voľbu. Okrem neho boli v ponuke 16V motory s objemom do 1,8 litra (HGT verzia), atmosférický diesel a tiež turbodiesel commonrail 1,9 JTD. Aj keď je JTD suverénny pohon, pri tak starom aute sa vôbec nevyplatí. Servisná pasca číha v komponentoch dieselového motora. Takže optimálne 1,2 l 8V benzín a poriadna kontrola prahov a spodku vozidla kvôli korózii. 

Aké auto do 1500 eur kúpiť podľa vás? Ak máte svojich favoritov, podeľte sa s nimi v komentároch pod článkom.

Peugeot 206

auto pre zaciatocnika

Priamym konkurentom Punta je francúzsky šarmantný Peugeot 206 z roku 1998. Dizajnovo sa veľmi podaril, či už zvonku alebo interiérom. Pod kapotou boli benzíny a naftiaky do 2,0 litrov. My sa zameriame na spoľahlivý 1,4 l benzínový osemventil s 55 kW (75 koní). Malému levovi poskytuje obstojnú dynamiku pri spotrebe 6-6,5 l/100 km. Je veľmi spoľahlivý a odolný. Dobrý je aj základný 1,1 l 44 kW (60 koní). Silnejšie 16V motory dokážu potrápiť problémami so zapaľovaním a vyššou spotrebou oleja. Diesel HDi je skvelý motor, ale pre auto do 1500 eur je nerentabilný.

auto pre zaciatocnika

Peugeot 206 dokáže zradiť na dvoch frontoch. Má chúlostivú zadnú nápravu, ktorá pri búchaní a kolesách “do A” potrebuje repas. Stojí okolo 300 eur. Najväčšou zradou prvých kusov 206 je zákerná korózia. Nie, Peugeot 206 nehnije na prahoch alebo blatníkoch. Korózia hlodá zvnútra okolo držiaku tlmiča na spolujazdcovej strane auta. preto si túto časť dôkladne prezrite. Oproti Puntu ide o servisne náročnejšie, ale stále dobré auto do mesta a okolia.

Renault Clio II / Thalia

lacne auta do 1500 eur

Ďalšie francúzske auto v prehľade je veľmi dobrou voľbou. Malé Clio z roku 1998 má perfektnú ochranu proti korózii, dobrú výbavu a podarené motory. Tajným tipom je Renault Thalia. Ide v podstate o Clio sedan s obrovským kufrom. Auto je mimoriadne robustné a odolné, v inzercii sú Thalie celkovo v lepšom stave ako sesterské Clia. Nie nadarmo boli určené pre východné trhy s nekvalitnými cestami.

auto pre zaciatocnika

Pre Clio aj Thaliu platí, že servisne najjednoduchší je benzínový osemventil 1,4 l s výkonom 55 kW (75 koní). Dobré sú aj 16V motory s objemom 1,2 l a 1,4 l.  Na diesel zabudnite. Clio II je komfortné a zároveň mrštné auto do 1500 eur. Jazdné vlastnosti sú na veľmi dobrej úrovni. Problémové naftiaky majú veľa porúch a potenciálnych servisných pascí, preto sa im venovať nebudeme. Okrem toho je Clio odolné auto. Občas treba pomeniť komponenty podvozku a elektronika si pri starších francúzskych autách žije vlastným životom. Osobne by som bral Thaliu po facelifte s benzínovým motorom 1,4 55 kW. 

Škoda Fabia I

auto pre zaciatocnika

Fabia z roku 1999 je drahšia ako vyššie spomínaný konkurenti. Má to svoje dôvody. Bola veľmi drahá na výrobu (kvalitná plecharina, palubná doska z mäkčených plastov vyrobených vypeňovaním, robustná konštrukcia). Po Škode Felicia, ktorú mám napriek veku veľmi rád, išlo o mimoriadny posun vpred. Masívne prahy pripomínajú traverzy, aj vďaka tomu je Fabia stále veľmi bezpečná. A také by auto pre začiatočníka malo byť. Podvozok ani karosárske diely nekorodujú (okrem spojenia prahov a predného blatníka – to v prípade ak majitelia nečistili priestor za plastovým krytom. Blato a vlhkosť odviedli “skvelú” prácu). Navyše, revolučná a na svoju dobu moderná Škoda má výborné jazdné vlastnosti.

auto pre zaciatocnika

Na Slovensku však vybavené kusy hľadáte ako ihlu v kope sena.  Klimatizáciu má pár kusov. Väčšina áut je v holej bosej výbave Classic, vyššia Comfort často nemala ani ABS. Z porúch si dajte pozor na elektrické servo, prehnitý kábelový zväzok v motorovom priestore (pravdepodobne už vyriešili predchádzajúci majitelia) a zatekajúci interiér cez spodnú časť zadných dverí (ľahko opraviteľné). Silentbloky na prednej náprave veľa nevydržia ale stoja pár eur.

Prosím vás, nekupujte si nepodarený trojvalec 1,2 HTP, ktorý si vyslúžil hanlivé pomenovania. Nejde o to, že motor nejde, ale je tiež mimoriadne nespoľahlivý a zle navrhnutý. Hlavný olejový kanál nad horúcim katalyzátorom? To snáď nemysleli vážne. Vysoká spotreba oleja, kolabujúce reťazové rozvody, odchádzajúce cievky a mnoho ďalšieho. Balzam na dušu je starý dobrý OHV Škoda motor 1,4 MPI v 44 kW a 50 kW variante. Zaberá od nízkych otáčok, ale na ťažkú Fabiu mu trochu sily chýba. Odchádzajú tesnenia pod hlavou valcov, v chladiacej kvapaline nájdete občas mastnú olejovú škvrnu. Inak je spoľahlivý a robustný.

Práve 1,4 MPI odporúčam. Volkswagen motory 1,4 16V 55 kW a 74 kW sú výkonné, ale trápi ich spotreba oleja a majú zložitý rozvodový mechanizmus poháňaný remeňmi. Pri Fabii môžem odporučiť aj naftové motory. 1,9 TDI PD je vzácna voľba, o auto do 1500 eur nepôjde. Môže sa vám podariť nájsť atmosféricky diesel 1,9 SDI. Ak bude mať rozumný nájazd, berte ho. Ide o robustný a spoľahlivý motor.

Toyota Yaris I

auto do 1500 eur

Lacné autá do 1500 eur, tak tam nesmie chýbať ani spoľahlivá mini Japonka. Toyota Yaris prvej generácie si vyslúžila reputáciu mimoriadne spoľahlivého a odolného malého auta. Po rokoch je stále veľmi dobrou voľbou, aj keď pehy na kráse samozrejme má. Dajte si pozor na koróziu prahov. Oproti Hondám a Mazdám bola na tom Toyota v 90. rokoch s ochranou proti korózii oveľa lepšie, zákerná hrdza však postupne hlodá aj Yaris z rokov 1999 – 2005. Starostlivej kontrole venujte dostatok času. Najlepšie motory sú 16V DOHC štvorvalce 1,0 l (48-50 kW) a 1,3 l (63-64 kW). Oba majú variabilné časovanie ventilov VVT-i. Diesel 1,4 D4-D sa neoplatí.

Toyota Yaris interier

Malá Toyota je pasívne bezpečná, priestranná a v meste poteší výborná manévrovateľnosť. Ale športová v žiadnom prípade nie je. Špecifická je palubná doska s budíkmi v strede. Toyota Yaris je ideálny kandidát na auto do 1500 eur a kvôli veľmi kompaktným rozmerom aj ako auto do mesta. Nemá žiadne špecifické problémy s odolnosťou komponentov. Benzínové motory pýtajú pravidelné výmeny oleja. Ak majiteľ olejový servis zanedbáva, systém variabilného časovania ventilov sa dokáže zakarbónovať. Pri astronomických nájazdoch môžu mať vyťahané rozvodové reťaze. Podvozok je odolný, ale po 200 000 km sa objavia vôle. Napriek tomu, jedno z najspoľahlivejších starších áut a stále skvelá voľba.

auto pre zaciatocnika

 

Fotky
netcarshow.com
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline