PoradňaReportáže

Lacné autá do 1500 eur, ktoré vás nezožerú na servise (2. časť)

To, prečo kúpiť lacné auto do 1500 eur a aké typy áut vybrať, som spomínal v prvej časti seriálu. V skratke, ak hľadáte prvé auto, máte hlbšie do vrecka, alebo sa len nepotrebujete ukazovať pred susedmi a hľadáte auto do mesta a okolia, je 15 stovák celkom obstojný budget na kúpu niečoho, čo sa hneď nerozpadne a nezožerie vás na servise. V prvej časti som vybral 5 najhorúcejších kandidátov a všetci pochádzali z triedy malých áut. Dnes sa pozrieme aj o triedu vyššie (nižšia stredná trieda) a napr. taký Ford Focus môžeme označiť dodnes ako auto so skvelými jazdnými vlastnosťami. Samozrejme, musí mať v poriadku podvozok. Tajným tipom môže byť aj Škoda Octavia 1,8 20V. Prečítajte si krátku reportáž o tom, ako sme našli správnu ihlu (Octavia) v kope sena (trh s lacnými jazdenkami). A na záver. Nevyberajte podľa očí. Stará “prémiovka” za 1500 eur môže byť chápaná ako “veľa muziky za málo peňazí”, v konečnom dôsledku však servisne zaplačete. Aké auto do 1500 eur kúpiť? Pozerajte na jednoduchšie vozidlá a lacným servisom. Poruchy pri tak lacných autách prídu. Preto som vybral ďalších 5 áut, ktoré ľahko a finančne prístupne opravíte a môžu vám ešte dlho spoľahlivo slúžiť. Nepadnete z nich na zadok, ale budete sa voziť za lacný peniaz. Auto pre začiatočníka? Platí vyššie napísané. Vaše prvé auto môže byť práve jedno z nasledujúcich: )

Ford Focus I (1998 – 2004)

Ford Focus I

Pôvodný Ford Focus z r. 1998 – 2004 pôsobil doslova revolučne. Nástupca Fordu Escort priniesol geniálne jazdné vlastnosti, vyššiu kvalitu a zaujímavé dizajnové stvárnenie. Išlo o jedno z najlepších áut nižšej strednej triedy. Viacprvková zadná náprava zaručovala špičkové jazdné vlastnosti s minimom nedotáčavosti, podarené benzínové motory zase kúsok vodičského potešenia naviac. A to ste ani nemuseli siahať po vysokých objemoch motora.

lacné autá do 1500 eur

Paradoxne, celkovo najlepšie boli motory Zetec-Sigma 1,4 16V 55 kW (75 koní) a 1,6 16V 74 kW (100 koní) vyrobené spolu s Yamahou a so spotrebou 7 – 7,5 l/100km. Práve tie dodnes môžeme odporúčať. Sú jazdecky skvelé s perfektnou odozvou na pridanie plynu, spoľahlivé a odolné. Príliš ojazdené kusy trápi vyššia spotreba oleja. Rozvody sú zložité a nie každý mechanik ich vie správne vymeniť a nastaviť, hľadajte “Forďáka”. Väčšie motory Zetec-Endura 1,8 16V a 2,0 16V poznáme z prvej generácie Mondea. Nejdú oveľa lepšie ako perfektný 1.6 16V, ale žerú dosť veľa. Celkom dobrou voľbou je aj diesel 1,8 TDDi 55/66 kW. Nepoužíva vrtošivé vstrekovacie čerpadlo VP44, ale spoľahlivé VP30. Common rail diesel 1,8 TDCi vychádza z pôvodného TDDi motora, pýta si však kvalitnú naftu kvôli vstrekovačom Delphi. Pri jazdenke do 1500 eur sa kvôli potencionálnym problémom neoplatí.

Ford Focus interier

A aký je Focus komplexne? Diely kúpite lacno, pozor však na výraznú koróziu prahov, blatníkov, lemov a spodku dverí, a to najmä pri modeloch do modernizácie v r. 2001. Zadná viacprvková náprava teší jazdnými vlastnosťami, horšie je to pri jej potrebnom repase (vodítkom môže byť výrazne vyššie opotrebenie vnútorných častí zadných pneumatík). Tu si na materiál a prácu pripravte okolo 300 eur. Predná náprava je odolná, navyše čap aj silentblok vymeníte samostatne. Závady, ktoré vyplývajú z veku Focusa sú opotrebované kľúče, hučiace ložiska kolies a nepresne ukazujúci palivomer. Napriek vyššie spomenutému stále dobrá voľba bez fatálnych závad. Ide o zaujímavé auto pre začiatočníka, ktorý chce aj kúsok zábavy za volantom. Berte 1,6 16V 74 kW a dajte si bacha na koróziu.

Volkswagen Golf III / Vento (1991 – 1998)

lacné autá do 1500 eur

Keďže v cene do 1500 eur je ťažké zohnať Golf IV, do prehľadu som vybral predchodcu, VW Golf III a jeho 4-dverový variant Vento. Je stále dobrou voľbou pre auto do 1500 eur? Musíte hľadať nezničené kusy. Ak však taký nájdete, ide o jednoduché, odolné, robustné auto s lacnou údržbou a hromadou náhradných dielov. A navyše, v treťom Golfe môžete mať podarený a legendárny naftový motor 1,9 TDI s rotačným čerpadlom 66/81 kW, ktorý sa dožije astronomických nájazdov. Samozrejme, pri patričnej údržbe. Stále veľmi dobrá voľba, len pozor na stočené a príliš zničené kusy.

Golf kúpa

Benzínové motory zastupovali jednotky od 1,4 l – 2,9 l VR6. My sa budeme venovať práve motorom, ktoré sú nákladmi a výkonom “pri zemi”. 1,4 8V 44 kW je trochu slabý, ale celkom spoľahlivý motor zo starej školy. Nasleduje 1,6 8V so 55 kW/74 kW, ktorý trápi vysoká spotreba oleja. Dobrým motorom je 1,8 8V 55/66 kW. Aj keď má na jednaosmičku nízky výkon spolu s dlhými prevodmi, stačí mu výmena rozvodov a pravidelná údržba. Motor 2,0 8V v modeli GTI trpel na vysokú spotrebu oleja niektorých kusov. Pre lacné autá do 1500 eur sa poobzerajte po nižších objemoch.

 

Golf III interier

Aj keď bol Golf III v čase slávy antikoróznou ochranou na vysokej úrovni, po 25 rokoch už hnijú aj tie najlepšie kusy. Klasická rada pri lacnom a starom aute, kupujte podľa stavu konkrétneho kusu a hlavne skontrolujte prahy, podlahu a držiaky tlmičov. Ak nájdete výraznú hrdzu, ruky preč.

Hyundai Accent II (2000 – 2006)

Hyundai Accent lacné autá do 1500 eur

Druhá generácia Hyundai Accent nezabodovala tak, ako oblá prvá generácia. Ide však o dobrý tip na lacné auto do 1500 eur. Neuchváti vás jazdnými vlastnosťami, celkovým komfortom ani kvalitou a spracovaním interiéru. Nečakajte luxusnú jazdu. Tu ide o pragmatickú stránku veci. Nikto vám ho nebude závidieť a vám nebude vadiť pár odretých miest, povedzme, ak ho budete používať ako auto do mesta. Kórejsky zástupca ponúka spoľahlivé benzínové motory 1,3 12V (63 kW), 1,5 12V (66 kW), 1,5 16V (75 kW) a 1,6 16V (77 kW). Zaujímavosťou sú 12V skoršie benzíniaky s trojventilovou technikou. Majú dva sacie a jeden výfukový ventil na každý valec. Všetky benzínové motory sú spoľahlivé a ľahkému Accentu dynamicky stačia. Spotreba sa pohybuje od 6 – 8 l/100 km. Diesel 1,5 CRDi 60 kW nie je zlý ale platí to, čo v ostatných prípadoch. Servisná pasca číha v nadmerne opotrebovaných common-rail vstrekovačoch a turbodúchadle.

Hyundai Accent skúsenosti

Accent je naladený mäkko a má len priemerné jazdné vlastnosti napriek viacprvkovej zadnej náprave. Karosériu často napáda hrdza, pozor preto na stav prahov a podlahy. Potrápiť môžu obligátne vôle na podvozku. Inak ide o dobrého pracanta a kandidáta na auto pre začiatočníka – spoľahlivé benzínové motory a jednoduchosť auta.

Opel Corsa C (2000 – 2006)

Opel Corsa C je tradičným zástupcom malých áut. Po boku Fabie vyzerá trochu subtílnejšie. Ide o dobré lacné auto do 1500 eur a najmä auto do mesta. Má príjemné jazdné vlastnosti, živé benzínové motory a ponúka vrámci triedy bohatý vnútorný priestor. Ideálne auto pre začiatočníka, aj vďaka kompaktným rozmerom. Ponuka benzínových motorov začína na 1,0 l 12V trojvalci a končí štvorvalcom1,8 16V v športovom modeli GSi. Diesele zastupovali spočiatku atmosférický 1,7 DI a prepĺňaný 1,7 DTI motor od Isuzu. Neskôr pribudol 1,3 CDTi pôvodom od Fiatu a 1,7 CDTi od Isuzu so vstrekovaním common-rail. Platí dookola to isté. Naftovým motorom sa vyhnite a berte benzínové agregáty.

Najlepším motorom je 1,2 16V 55 kW. Je dostatočne silný, má DOHC rozvody poháňané reťazou a slušná je aj spotreba okolo 6 – 6,5 l/ 100km. Menší brat 1,0 12V je tiež spoľahlivý (tiež má rozvodovú reťaz), ide však o trojvalec. Neberte 1,4 16V 66 kW a ani 1,8 16V. Do roku 2003 žiadali výmenu rozvodov každých 60 000 km, neskôr 90 000 km. 1,2 16V je pre lacné autá do 1500 eur celkovo lepšia voľba. 

Opel Corsa skúsenosti

Čím môže Opel Corsa C potrápiť? Klasikou sú úniky motorového a prevodového oleja, vôle v riadení, vybité čapy prednej nápravy alebo korózia výfuku. Nič, čo by ste lacno neporiešili. Pozor tiež na koróziu karosérie, slabosť starších Oplov. Dajte si pozor aj na poruchy elektrických komponentov ako alternátor a štartér. Vodná pumpa sa pri motoroch 1,4 16V a 1,8 16V mení spolu s rozvodmi, inak hrozí, že začne tiecť. Napriek vyššie uvedeným je Opel Corsa C ideálne s motorom 1,2 16V skvelým kandidátom pre lacné auto do mesta alebo auto pre začiatočníka.

SEAT Ibiza II facelift (1999-2003)

Seat ibiza skúsenosti

Ďalšie koncernové auto v prehľade. SEAT Ibiza druhej generácie je lacné auto do 1500 eur, berte však len verziu po facelifte v roku 1999. Predfaceliftový model je už príliš starý, strápený koróziou a často bez výbavy. Ide o dvojča VW Polo, Volkswagen však bol kvalitnejšie vyrobený. Pod kapotou SEAT Ibiza II boli benzíniaky s objemom od 1,0 l až po 2,0 l. Najčastejšie sa vyskytuje benzínový motor 1,4 8V 44 kW a veru ide aj o najlepšiu voľbu. Je spoľahlivý a pre Ibizu dostatočne výkonný. Ťahá odspodu, výkonovú špičku však nehľadajte. Odporučiť môžeme aj atmosférický naftový motor 1,9 SDI (47,50 kW) a tiež legendárny 1,9 TDI (66, 81 kW), ktorý dokáže najazdiť neskutočné porcie kilometrov. Jedny z mála dieselových motorov v prehľade pre lacné autá do 1500 eur, ktoré môžem odporučiť.

Ibiza nemá skvelé jazdné vlastnosti. Je menej komfortná so slabším pružením. Na zadných sedadlách nie je prebytok miesta, vyváži to dizajnom, ktorý je stále pozerateľný. Pozor na koróziu karosérie, hučiace ložiská kolies a klasiku v podobe vôli na podvozku. Diely sú lacné a opraví vám ju hocikto “doma na kolene”. Veľa kusov je absolútne bez výbavy, vyberajte preto s rozumom. A hľadajte aj vo vodách VW Polo, ide o totožné dobové auto. Opäť, berte faceliftovaný model.

Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

4 komentár

  1. No ja neviem ako je to myslene s tym potencialnym nebezpecim common railov a turba.jazdim vyse 300 tis.km HDI tankujem len na Jurky a ide to jedna malina bez poruch.olej len vymienam po 20 tis.netreba dolievat.a este mam od 120 tis. km chiptuning.jak to ti frantici v mojom pyopafe dokazali? A to uz.mem tretieho frantika.na prvom 480 tis(turbodiesel) na druhom 220.

    1. Ahoj Adrian,

      ďakujem za koment. Je to myslené veľmi jednoducho. Napriek tomu, že dobový 2,0 HDI a 1,9 TDI patria medzi v tých rokoch najlepšie a spoľahlivé dieselové motory, pri nákupnej cene auta do 1500 eur je stále riziko kupovať naftiak. 2,0 HDI je ale commonrail motor. Zrátajme si cenu repasu 4 common rail vstrekovačov + turba a sme na nákupnej cene auta. A to si ľudia, ktorí kupujú tak lacnú jazdenku väčšinou dovoliť nemôžu. Tie motory majú tiež oproti benzínom viac najazdené a blížia sa k astronomickým porciám km, aj keď na budíku môže svietiť nižšie číslo.

      2,0 HDI je skvelý motor, ale aj na tých najlepších kusoch raz odíde turbo a vstreky. Ten, kto si v cene do 1500 eur kúpi benzín, takéto potencionálne starosti riešiť nemusí, keďže sú to nepriamovstrekové motory bez turba : ) Porucha samozrejme na diesli prísť nemusí, ale môže, a potom auto stojí v garáži, lebo majiteľ si ťažko môže dovoliť vraziť do motora toľko, čo dal za kúpu auta.

      Ak by bol cenový strop povedzme 3500 eur, 2,0 HDI s kľudným svedomím odporučím 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close