Poradňa

Tip na lacné auto: Škoda Octavia 1,8 20V

Máte hlbšie do vrecka, chcete lacné auto do 1500 eur a túto motorizáciu vám nik nedoporučil? Aj Škoda Octavia 1,8 20V môže byť fajn voľbou. O tom, že žerie trávu okolo cesty a je veľmi lenivá sa na internete a v časopisoch popísali tony materiálu. Napriek tomu, VW/Audi motor 1,8 20V 92 kW (125 k) v atmosférickej verzii môžem odporúčať. Prečo? Takáto Octavia je tajným tipom. Sú lacné a oproti rozšíreným 1,6 l 55/74 kW benzíniakom, ktoré trápi spotreba oleja a mechanické opotrebenie, aj odolnejšie a spoľahlivejšie. V porovnaní s predraženým 1,9 TDI, ktoré si však svoju reputáciu zaslúži, pekné kusy zoženiete aj do 1500 eur. Tak, ako sa to podarilo nedávno môjmu známemu.

Na konci článku sa podelím o skúsenosti s kúpou Octavie s týmto motorom.

Škoda Octavia 1,8 20V – tajný tip pre odolné a lacné auto

Motor 1,8 20V spĺňal vo svojej dobe predpoklady pre špičkovú techniku pod kapotou. Má 20 ventilovú hlavu, to znamená že na jeden valec pripadá nezvyčajných 5 ventilov. Skvelá turboverzia 1,8 20V Turbo jazdila perfektne, horšie to bolo s jej atmosférickým bračekom. Mal tvrdú charakteristiku, kedy výkon aj krútiaci moment nastupovali vo vysokých otáčkach. Ten, kto to nechápal a drhol Octaviu 1,8 20V so 125 koňmi odspodu ako Feliciu s 1,3 l osemventilom, jazdil za 10 litrov na sto a s obmedzenou dynamikou. Zrýchlenie na stovku je slušných 10 sekúnd a maximálka 200 km/h. Motor dostal prevodovku s veľmi krátkym sprevodovaním. Pri 130 km/h točí okolo 4000 ot/min. To nepomáhalo spotrebe na dlhých trasách.

Škoda Octavia 1,8 20V lacné auto

Škoda Octavia 1,8 20V tak dostala nálepku veľmi lenivej motorizácie. Príčinou vysokootáčkovej charakteristiky bola 5 – ventilová technika a v Octavii nešťastne tvarované sacie potrubie. Plnenie valcov vzduchom v nízkych otáčkach nebolo dostatočne účinné. A to platí najmä o pôvodnej verzii.

V Octavii nájdete dva varianty motora 1,8 20V, ktoré ľahko rozpoznáte podľa krytu modifikovanej verzie (viď. obrázok nižšie).

Prepracovaný motor 1,8 20V

V roku 1998 Škoda motor modifikovala a po krátkej pauze ho začali opäť ponúkať. Dostal užšie a dlhšie plastové sanie s premenlivou dĺžkou, ktoré hnalo vzduch do valcov rýchlejšie a prepracovaný manažment motora. Reakcie z nízkych otáčok boli o poznanie lepšie a klesla aj spotreba. Napriek tomu, v roku 1999 ho nahradil zastaralý jednoduchý osemventil 2,0 MPI 85 kW (115 koní), čo bolo technologickým krokom späť.

motor 1,8 20V
Hore staršie a lenivšie prevedenie, dole modifikované s lepšou pružnosťou a nižšou spotrebou.

A práve kvôli “zlej” reputácii je motor 1,8 20V dobrou voľbou. V inzercii ich nájdete za skvelú cenu a pritom sú veľmi spoľahlivé. Pýtajú len pravidelné výmeny oleja, jednoduchých remeňových rozvodov a občas odíde zapaľovacia cievka (pri zanedbanej a neskorej výmene sviečok). Navyše, oproti turboverzii sa nezanáša sací kôš karbónom.

Ako sme našli perlu vo vodách lacných áut

Pred dvoma týždňami som známemu pomáhal s výberom a obhliadkou auta. Cenová relácia 1500 – 2000 eur, teda lacné auto do mesta a okolia. Podmienkou bola funkčná klíma. Hľadali sme Clia, Thalie, Fabie a ďalšie odolné a lacné autá. Zároveň však odporúčam každému, kto kupuje auto za pár “drobných”, vyselektovať si v inzercii výbavu, motor a cenu a hľadať aj spomedzi modelov, ktoré by vám nenapadli.

A presne to bol prípad striebornej Škoda Octavia 1,8 20V z roku 1997. Na pohľad nevábne napísaný inzerát s fotkami z “kalkulačky” ma čímsi zaujal. Majiteľ mal ešte pôvodné slovenské značky, čo bol predpoklad dlhého vlastníctva, auto vyzeralo zachovalo a navyše bolo v dobrej výbave SLX. Klasická strieborná Octavia s typickými 15-palcovými diskami, ktorú si pamätáte dodnes. Pôvodná servisná knižka doplnená servisnými záznamami pedantného majiteľa, ktorý posledné roky servisoval auto u poctivého kamaráta garážmajstra.

O to viac ma prekvapila pri obhliadke a ja som vedel, že sme našli malú perlu lacných áut. Zachovalá karoséria bez hrdze, to isté spodok auta. To je však pre zachovalé Octavie pravidlo, aj po státisicoch km môžu zospodu vyzerať veľmi dobre. Prahy ako nové, a navyše neprevalené od servisov, ktoré nevedia, kam dávať hever (typická chyba krásy mnohých jednotkových Octavií). Kvôli zlej reputácii motora nikto na auto neprišiel ani len pozrieť!

Po skúšobnej jazde môžem povedať, že motor 1,8 20V s pôvodným sacím potrubím nie je tak lenivý, ako o tom píšu mýty a báje na internete. Jednoducho točivý motor, ktorý vám predvedie to naj nad 4000 ot/min. Nový majiteľ tak má mimoriadne zachovalé lacné auto a železo zo starej školy. Kvôli malému ročnému nájazdu nebude vadiť ani spotreba na úrovni 8,5 – 9 l/100 km. A to všetko nakoniec za skvelých 1400 eur.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho svojimi priateľmi.

Fotky
Škoda
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline