Technika

Legendárny motor Nissan SR20. Prečo je štvorvalec dodnes skvelý?

Aj keď ho už dávno nevyrábajú...

Zabudnite na Hondu, Mazdu a Toyotu! Hmm, tak dobre, nezabúdajte… Ponúkli neuveriteľné množstvo skvelých štvorvalcov. Je tu však Nissan, ktorý vyrábal asi najlepší štvorvalec všetkých čias. Ak vezmeme do úvahy všetky aspekty, ktoré má mať srdce pod kapotou, motor Nissan SR20 patrí medzi absolútnu špičku. Začína to výkonmi, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani dnes a končí nepriestrelnou spoľahlivosťou s predimenzovaným mechanickým základom. A nie, nejde len o starý dobrý atmosféricky motor!

Špičková mechanická práca

Privítajte kráľa. Hmm, po úvode moje ďalšie faux pais… Vítať ho nemusíte, keďže tu už bol dávno. Na konci 80. rokov minulého storočia Nissan vyvíjal náhradu za starnúce motory radu CA. A keďže išlo o „staré dobré“ časy, nenechali nič na náhode. Vyvinuli perfektný štvorvalec SR s ohľadom na skvelý výkon v stredných a vysokých otáčkach, k nemu prislúchajúci krútiaci moment, lineárnu zvukovú kulisu v celom otáčkovom spektre, prijateľnú spotrebu a mechanickú odolnosť. Po desaťročia konštatujem, že sa im to podarilo…

Nissan Silvia s motorom SR20

Okrem dvojlitra SR20 rad motorov zastupoval aj SR16 a SR18. Tie sú však u nás veľkou neznámou, tešili sa z nich Japonci a Američania. A viete, že so „základným“ SR20 DE motorom ste jazdili, a možno o tom ani nevedeli? Presne tak, ak si pamätáte na skvelé Primery P10 a P11 z 90. rokov, dvojliter bol motor SR20. Vo verzii DE dával v Primere P11 131 koní a v GT verzii dokonca 150 tátošov. S ním ste dostali aj športový podvozok a tandem motor – podvozok tvorí z Primery P11 GT jednu z najlepších predokoliek všetkých čias. Celohlinikový „štvorcový“ motor s vŕtaním a zdvihom valca 86 mm, nepriamym vstrekovaním benzínu, 16 ventilmi a rozvodmi DOHC s robustnou reťazou poháňal aj hravejšie Almery GTi.

Nielen výkonný štvorvalec, ale aj odolný

Medzi znalcami je štvorvalec Nissan SR20 to, čo pri šesťvalcoch legendárny 2JZ z Toyoty Supra. Pri úpravách vydrží dvojnásobný výkon  a ani sa nezapotí (teda skôr vy, ako majitelia 🙂 A čo jednotlivé verzie? SR20 DE už poznáte. Poháňal Almeru GTi, Primeru a Primeru GT. Čo však SR20VE, SR20DET a brutálny SR20VET?

motor Nissan SR20
SR20VE s Neo-VVL časovaním ventilov.

„Atmosféra“ aj turbo

Ak vám sériový výkon 131 koní motora nestačí, môžete siahnuť po množstve aftermarketových dielov od rôznych úpravcov. Vačky, piesty, software na ladenie – to všetko nájdete ešte jednoduchšie a lacnejšie ako napr. na Hondu. Je tu však možnosť kompletného „swapu“ motora za SR20VE. Ten mali japonské verzie, mnoho ich po Slovensku a Česku behá a celá procedúra je lacnejšia, ako si myslíte. Na nissanclub.cz je mnoho chalanov, ktorý 190 koňový (neskôr až 205 koní) dvojliter s variabilným časovaním ventilov Neo VVL pod kapotou Primery majú. Motor dáva maximálny výkon pri 7000 ot/min, krútiaci moment 196 Nm až pri 6000 ot/min a je to vážne hukot! Neuveriteľné je, že pri pokojnej jazde spáli 6,5 – 7 l benzínu na 100 km. Schválne, pozrite si video, ako cvičí „swapnutý“ v ľahučkej Primere P10.

Nissan SR20 je kráľ výkonového tuningu

Ak by predsa vysokootáčková atmosférická beštia nestačila, máte možnosť legálnou cestou pod kapotu dostať prepĺňané SR20DET a SR20VET. A s nimi začína ta poriadna zábava! Kvôli software pre ladenie motora, množstvu dielov v zahraničí a prirodzenom „ladičskom“ charaktere prepĺňaného motora môžete vytrieskať z motora neuveriteľný výkon. SR20DET sériovo montovali do Nissan Silvia, alebo do legendárneho Nissan Pulsar GTi-R, kde mal 230 koní. SR20VET dával 280 koní a od roku 2001 ho malo SUV Nissan X-Trail GT. Samozrejme, nie na európskych brehoch.

Nissan Pulsar GTi-R a motor SR20DE-T
AJ Nissan Pulsar GTi-R mal pod kapotor “SRko”. V tomto prípade prepĺňaný SR20DET.

Zaujímavý projket vzniká aj na Slovensku. Chalani z Other Way stavajú “Angry Bee.” O čo ide? No o maličkú Micru, pod ktorej plechy narvú vysoko otáčkový SR20VE! A to všetko v ľahkej váhe miniauta minulosti.

Slza na krajíčku pre najlepší štvorvalec?

Považujete moderné turbomotory za mimoriadne silné? Pozrite sa, s akými výkonmi Nissan pracoval pred 15-20 rokmi. Ak ostaneme viac pri zemi a zhodnotíme motor Nissan SR20 ako taký, je iba málo motorov, ktoré si zaslúžia toľký rešpekt. Bohužial, nástupca QR20 (napr. v Primere P12) reputáciu nepotvrdil a nikto si naň nespomenie. SR20 tak ostáva ikonou minulosti a právom patrí medzi najlepšie štvorvalce, aké kto kedy vyrobil. A možno aj najlepším je : )

Fotky
Catalog-car, DSPORT
Zdroj
Other Way, Kotzaak2
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close