NovinkyReportáže
Aktuálne

Mazda RX-7 je na plagátoch už 40 rokov

Ktorý petrolhead by ju nepoznal. Mnohí ju (vrátane mňa) mali v izbe na plagáte ako vrchol šoférskej radosti nešoférskych čias pred vodičákom : ) Legendárna Mazda RX-7 s rotačným motorom, krásnym dizajnom a účinkovaním v kultových filmoch s vôňou benzínu ako napríklad Rýchlo a zbesilo. Práve ten preslávil poslednú generáciu RX-7 s označením FD. Ale tá nebola jediná. Všetko to začalo pred 40 rokmi, v roku 1978, kedy Mazda predstavila kupé RX-7 s wankel motorom. Doteraz ide o krásny kus techniky. Pozrite si podarené video Mazdy UK. Stojí za to.

Prvá Mazda RX-7 FB ako veľký úspech

Mazda RX-7 FB

Dvojdverový športiak prvej generácie FB (1978 – 1985) dopomohol Mazde k vybudovaniu imiďžu výrobcu športových áut. Špecifikom bol rotačný motor, v tomto prípade atmosférický dvojitý wankel s objemom 1,2 l a výkonom 103 koní pri 7000 ot/min. Auto spôsobilo doslova ošiaľ. Celosvetovo predali 470 000 kusov a ani novinári nešetrili chválospevmi.

Mazda RX-7 FB

Inšpirácia Európou

Druhá generácia FC (1985 – 1992) ako keby z oka vypadla Porsche 944. Inšpirácia dizajnom 944 je vážne zjavná až do oči bijúca. Oproti prvej generácii Mazda RX-7 FC pribrala, ale bola výrazne výkonnejšia. Vyrábali aj otvorené kabrio. Na výber bol atmosférický aj preplňovaný rotačný motor s objemom 1,3 l. Slabší bez turba poskytol 147 koní, turbowankel až 183 koní. V roku 1989 prišla na trh vylepšená Series 5 s upraveným motormanažmentom, ľahšími rotormi a vyšším kompresným pomerom. Motory posilnili na 162 koní a 200 koní pri turbo verzii.

Mazda RX-7 FC

Mazda RX-7 interier

Mazda RX-7 odišla v najlepšom

Čerešnička na torte prišla v roku 1992 a vydržala až do roku 2002. Môžem povedať, že Mazda RX-7 odišla v tom najlepšom. Najikonickejší športiak Mazdy stúpa na hodnote do nebeských výšin a to aj vďaka filmovej produkcii. Už sa nehrala na “Porsche” a vytvorila vlastnú identitu s nesmrteľným dizajnom, ktorý si nepomýlite. Vyrobili ich okolo 69 tisíc kusov. Zo všetkých generácii najmenej.

Mazda RX-7 FD

Twin-turbo wankel motor generácie FD s objemom 1,3 l dával 255 – 280 koní. Sekvenčné prepĺňanie zabezpečovali dve rozdielne veľké turbodúchadlá. To väčšie sa zapájalo do deja okolo 4500 ot/min. Generáciu FD sme si mohli po prvýkrát zašoférovať v počítačovej hre Need for Speed. V súčasnosti je na fotkách často spolu s Toyotou Supra, Hondou NSX a Nissanom Skyline R34. Patrí tak právom medzi 4 najväčšie japonské ikony 90. rokov. 

Mazda RX-7 FD wankel motor

Magazín Car And Driver umiestnil Mazdu RX-7 postupne do každoročného rebríčka 10Best hneď 5 krát. Spolu v troch generáciách predali 800 000 rotačných beštií. Pre mnohých vrátane mňa je tou najikonickejšou posledná FD s geniálne zaobleným a zároveň štíhlym dizajnom.

A ktorá je tá vaša naj? Podeľte sa s názorom v komentároch. Nezostáva len dúfať, že Mazda raz legendu oživí. Predsa, už tu nemáme ani nástupcu v podobe RX-8. Navyše, k súčasnému dynamickému dizajnu, ktorý najlepšie prezentuje nová Mazda 6, by sa športiak s génmi RX-7 mimoriadne hodil, čo poviete?

Mazda RX-7 FD podvozok

 

Fotky
carscoopsMazdamotortrend
Zdroj
carscoopsMazda UKMovie Car Chasses HD
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline