Technika

Motor Alfa Romeo V6 Busso: umelecké dielo umrelo spolu s konštruktérom

Nielen podľa fanúšikov značky ide o umelecké dielo. Motor Alfa Romeo V6 Busso patrí medzi najcharizmatickejšie šesťvalcové motory všetkých čias. Skonštruoval ho Giuseppe Busso a odvtedy sa mu familiárne hovorí motor Alfa Romeo Busso V6. Po prvýkrát prišiel v roku 1979 a technicky pretrval až do roku 2005! Napriek prezývke Busso, ktorá sa dá z taliančiny preložiť ako “zaklopal”, bol nielen charizmatický ale aj spoľahlivý. A nie, neklepal : ) Prečo má miesto medzi najlepšími motormi všetkých čias? Príbeh Busso V6 sa skončil smutne na prelome rokov 2005 – 2006, a to nielen pre samotný motor, ale aj špičkového konštruktéra…

Motor Alfa Romeo V6 Giuseppe Busso
Giuseppe Busso: “Požadujte od života to najlepšie.”

Motor Alfa Romeo V6 Busso po prvýkrát v Alfe 6

Medzi hotovým prototypom motora a sériovým nasadením prešlo 10 rokov. Motor Busso V6 mal premiéru v Alfe 6 s 2,5 l prevedením a 158 koňmi. V roku 1979 získal titul motor roka. Alfa Romeo ho za celý čas vyrábala v objemových variantoch 2,0 l – 3,2 l. Rozvody SOHC nahradil postupne modernejší DOHC. V Alfe 164 existoval dokonca prepĺňaný 2,0 l s 210 talianskymi koňmi pod kapotou. Busso V6 poskytlo za celý čas výroby výkonové spektrum 132 – 250 koní. Atletický vrchol motor dosiahol v modeloch 147 GTA a 156 GTA pri objeme 3,2 l (250 koní a 300 Nm). 

Motor Busso V6

Čím si Busso V6 získalo srdcia po celom motoristickom svete?

Jednoduchá odpoveď. Prejav, zvuk a charizma už od prvého nasadenia v Alfa Romeo 6. Vidlicový šesťvalcový motor s hlavami valcom pod uhlom 60 °, dvoma ventilmi na valec a šiestimi karburátormi Dell Orto bol veľmi kompaktný. Tak, ako to pri vidlicových motoroch býva. Čo je zaujímavé a tiež paradoxné, napriek podštvorcovej konštrukcii mal silu aj v nízkych otáčkach. Ostal mu tiež skutočný hlad po otáčkach, za sýteho naliehavého skuvíňania ťahal až 7000 ot/min. Prejav bol lineárny s postupným gradovaním výkonu. Zvuk prechádzal od bublania pri voľnobežných otáčkach až po rykot a rev v obmedzovači. Orchester pod kapotou vyludzovala mechanika motora, od hemisféricky tvarovaných spaľovacích komôr, krátkeho sania až po takmer rovné výfukové kanály.

Motor Alfa Romeo Busso V6

Bez preháňania môžeme tvrdiť, že Alfa Romeo V6 Busso patrí medzi najlepšie znejúce šesťvalcové motory (a pravdepodobne aj najlepším je). Pozrite si a vypočujte Busso V6 v akcii . Neoľutujete.

Motor Alfa Romeo Busso bol spoľahlivý a odolný

Geniálny zvukový prejav motoru pretrval až po ukončenie nasadenia v roku 2005. Na druhej koľaji nebola ani solídna spoľahlivosť. Ak motor Alfa Romeo Busso V6 porovnáme s menšími bračekmi, 16 – ventilovými Twin Spark motormi, odolnosť je o dve triedy vyššie. Základom údržby je pravidelná výmena oleja najlepšie po 10 000 km a výmena rozvodovej sady bez preťahovania intervalu. Pri dodržaní údržby s motorom Busso V6 nie sú žiadne vážne problémy a bez problémov sa dožije aj viac 300 000 km. Tvrdenie je ranou pod pás krčmovým odborníkom, ktorí všetky motory Alfa Romeo hádžu do jedného vreca a nepoznajú rozdiely. Spomínam si aj na vtipné tvrdenie zo zahraničného diskusného fóra. Majiteľ Alfy Romeo 156 GTA s miernym preháňaním tvrdí, že motor Busso V6 3,2 l bolo to jediné, čo sa mu na aute za dobu vlastníctva nepokazilo. : )

Alfa Romeo 156 GTA Busso V6 3,2
Vrchol dosiahol motor v Alfe Romeo 156 GTA a 147 GTA.

Busso zabili emisie, tak to vo svete motorov býva

Zaujímavosťou je, že Busso V6 nemalo leštené kolená sania od začiatku výroby. Prvýkrát dokázalo potešiť majiteľa pohľadom v Alfa Romeo 164, kedy pri zástavbe konštruktéri motor otočili o 90 ° kvôli prednému pohonu. S týmto “vzhľadom” ostal až do konca výroby, a to bolo veľmi dobré. Postupne motor Busso V6 pribral na objeme valcov, dostal sa až na 3,2 l a takto objemný motor Alfa Romeo naložili do kompaktu 147 GTA (!) alebo strednej triedy 156 GTA. Neuveriteľné… Táto doba už späť nepríde. Top Gear a najmä Jeremy Clarkson nazval 147 GTA úplne “šialeným autom”. Masívny motor v malej Alfe Romeo ponúkal neskutočnú charizmu, zároveň bola 147 GTA mimoriadne nedotáčavá. Preto tá “šialenosť”.

Alfa Romeo 164 Busso
Leštené kolená sania malo Busso prvýkrát pod kapotou Alfa Romeo 164.

Postupne silneli tlaky, automobilky začali pociťovať sprísňujúce emisné limity. V tej dobe pôsobil motor Busso 3,2 l V6 ako zjavenie. S príchodom emisnej normy Euro 5 bolo Busso V6 nepriamo odsúdené na zánik. Staršia konštrukcia “nepočítala” s tak prísnymi limitmi a jednoducho ich nedokázala splniť. To isté sa deje dnes, WLTP a emisné normy zabíjajú motory naďalej, a to vo väčšom merítku.

Taliani do Busso V6 neinvestovali a pre novú normu nemodifikovali, namiesto toho prišli pre skalných fanúšikov s nepochopiteľným krokom. Avšak nemali na výber. Nový vidlicový šesťvalec, ktorý sa objavil napr. v Alfa Romeo 159, vychádzal zo spolupráce Fiatu a General Motors. Blok motora bol z Holdenu, na hlave valcov pracovala Alfa. Výkonovo Busso V6 predčil, nenapodobiteľný charakter a charizmu nepriniesol. Aj preto o ňom takýto článok v budúcnosti nikto písať nebude. Ostal v tieni staršieho “brata”, aj keď nešlo o zlý motor.

Motor Alfa Romeo V6 Busso
Priebeh výkonu a krútiaceho momentu Busso 3,2 l V6

Alfa Romeo V6 Busso je umelecké dielo, ktoré odišlo s konštruktérom

Motor Alfa Romeo Busso znalci necenia kvôli brutálnemu výkonu. Už v tej dobe boli šesťvalce výkonom ďalej, spomeniem napr. motor BMW S54B32 z modelu M3 s 343 koňmi pod kapotou. Busso V6 3,2 mal vtedy “len” 250 koní. Tu však ide o charakter, a ak to preženiem tak o dušu. Dovolím si tvrdiť, že je len málo motorov, ktoré vám predvedú takú charizmu, ako Alfa Romeo Busso. Motor Alfa Romeo V6 si reputáciu zaslúži do poslednej bodky. Takéto motory sa v dnešnej dobe už, žiaľ, nerobia.

Smutnou bodkou za príbehom Alfa Romeo Busso je smrť konštruktéra, ktorý ho priviedol na svet. Motor skončil spolu so zatvorením milánskej továrne Arese. O tri dni neskôr , 3. januára 2006, umrel Giuseppe Busso. Chlap, ktorý technické umelecké dielo stvoril. Alfa Romeo V6 Busso a Giuseppe Busso boli spätí do posledných chvíľ života.

Fotky
Alfa Romeo
Zdroj
AutoTopNLracingswim2006
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline