Reportáže

Pick-up Mitsubishi L200 oslavuje štyridsiatku. Ako sa vyvíjal?

Je rok 1978 a svet sa mení. Do arkádových hier po celom svete prenikajú vesmírne invázne armády a začína prekvitať svet videohier. V Japonsku budujú prvú sieť pre mobilné telefóny a do kín vstupuje Superman. V motoristickom svete sa však zrodilo ešte jedno meno, ktoré v nasledujúcich štyridsiatich rokoch napomôže k mobilite 4,7 miliónov ľudí aj mimo spevnených ciest. Práve vtedy začal kariéru pick-up Mitsubishi L200.

Prvé modely dostali príhodné označenie “FORTE“, hoci do zahraničia vozidlo putovalo aj pod nám známym názvom Mitsubishi L200. Preto aj ja budem primárne hovoriť o “eldvestovke” : ) Vývojári mali za úlohu zabezpečiť užitočnú hmotnosť 1 tonu a súčasne zachovať dobrú ovládateľnosť, teda kombináciu robustnej spoľahlivosti, ľahkej manévrovateľnosti a praktickej nosnosti. Mitsubishi L200 si tak našlo cestu k zákazníkom po celom svete.

Aké by to bolo Mitsubishi, ak by neponúklo pohon 4×4? V roku 1980 doplnilo modelový rad o verziu 4×4. Týmto položili základy moderných vozidiel Mitsubishi 4WD, ako napr. PAJERO / MONTERO a DELICA. Platformy pre Mitsubishi L200 prvej a druhej generácie vyrábali predovšetkým v závode Ohe spoločnosti Mitsubishi. Od tretej generácie (1995) výrobu sústredili do thajského závodu Laem Chabang, odkiaľ pick-up Mitsubishi vyvážali do celého sveta. V súčasnosti tu nájdeme vôbec najväčší výrobný závod Mitsubishi s produkciou cca 400 tisíc vozidiel.

Pozri tiež:

Lada Niva 2019: Omladená offroad legenda pokračuje!

Mitsubishi L200 1. generácie (1978)

Mitsubishi L200

Dopyt po malých pick-upoch v zámorí, najmä v Severnej Amerike, je pozoruhodný. Pick-upy bežne slúžia na dochádzanie do školy či do práce aj na rekreačné účely. Mitsubishi preto v roku 1978 prichádza s pick-upom Forte (L200). Prototypy absolvovali skúšky odolnosti, ktoré prebiehali v masovom meradle v Severnej Amerike, Thajsku a Saudskej Arábii, aby Mitsubishi L200 ponúklo požadovanú spoľahlivosť. V japonskom výrobnom závode Ohe a následne v thajskom závode Laem Chabang bolo vyrobených celkovo 657 tis. vozidiel. Dizajn sa inšpiroval sedanom Galant s jeho dlhou prednou časťou, spojlerom pod predným nárazníkom (v kategórii pick-upov vôbec prvýkrát) a štvoricou okrúhlych svetlometov.

Pod kapotou sa nachádzal benzínový motor s objemom 2,0 litra (resp. 2,6 litra pre Severnú Ameriku a benzínový motor 1,6 litra pre Japonsko a ďalšie regióny). Pre všeobecný export bol k dispozícii naftový motor s objemom 2,3 litra. K jazdnej stabilite prispel široký rozchod predných kolies (1360 mm) a dlhý rázvor 2780 mm.

L200 1. generácie ponúklo prepracovaný podvozok, teda kotúčové brzdy na predných kolesách, dvojité lichobežníky a vinuté pružiny vpredu, resp. listové pružiny a tuhú nápravu vzadu. Mitsubishi Motors efektívne využilo niekoľkoročné skúsenosti s výrobou vozidiel Jeep a v roku 1980 pridali aj novo vyvinutý priraditeľný pohon 4WD s rozdeľovacou prevodovkou a priamo spojenou nehlučnou reťazou. Použité riešenie sa odrazilo v potlačení hluku ozubených kolies a nižších výkonových stratách, čo dovolilo jazdu vysokou rýchlosťou po spevnených cestách.

Mitsubishi L200 2. generácie (1986)

Mitsubishi L200

V marci 1986 došlo ku kompletnej modelovej premene. Exteriér priniesol úpravu s novým prevedením masky chladiča a ďalšími menšími zmenami. Výsledné tvary dodali robustný a na vtedajšiu dobu moderný vzhľad pri zachovaní dobrej aerodynamiky. Rozšírila sa ponuka usporiadania vrátane troch typov karosérie: Single Cab, Club Cab a Double Cab (vrátane možnosti voľby medzi dvoma rôznymi dĺžkami karosérie pre Single Cab), systém pohonu 2WD alebo 4WD, benzínové motory s objemom 2,0 litra a 2,6 litra, resp. naftový motor s objemom 2,5 litra.

Súčasne zmenili aj názov a na japonskom trhu sa v roku 1991 predstavila STRADA v prevedení Double Cab. Ten istý model sa v Severnej Amerike predával pod označením MIGHTY MAX, v Austrálii ako TRITON a v ostatných regiónoch ako Mitsubishi L200. V Severnej Amerike vozidlo predávala aj automobilka Dodge pod označením RAM 50. V japonskom výrobnom závode Ohe a v thajskom závode Laem Chabang vyrobili celkovo 1 146 000 vozidiel druhej generácie.

Mitsubishi L200 3. generácie (1995)

Mitsubishi L200

V novembri 1995 v Thajsku spusteli výroba tretej generácie modelu STRADA / L200. Vďaka prepracovanému interiéru a vonkajšiemu dizajnu získalo  Mitsubishi L200 výraznejší vzhľad. Nový štýl odrážal dopyt zákazníkov po pick-upoch, ktoré by bolo možné používať aj ako osobný automobil pre mimopracovné účely.

K vyššiemu výkonu a lepším schopnostiam v teréne prispel turbodiesel s objemom 2,5 litra s medzichladičom stlačeného vzduchu a systém pohonu všetkých kolies Easy Select 4WD. Ako reakcia na očakávania zákazníkov zvyknutých na osobné autá došlo k zvýšeniu bezpečnosti a rozšíreniu ponuky prvkov výbavy. Celkovo bolo vyrobených 1 046 000 Mitsubishi L200 3. generácie.

Mitsubishi L200 4. generácie (2005)

Mitsubishi L200

V auguste 2005 došlo ku kompletnej premene a po uvedení na trh v Thajsku v roku 2005 sa pick-up Mitsubishi L200 začal postupne vyvážať do približne 150 krajín po celom svete. Z charakteristických vlastností modelu TRITON / L200 z roku 2005 menujme krajší dizajn interiéru a prevedenie exteriéru poukazujúc na športový a súčasne štýlový naturel. Inteligentné obostavanie vnútorného priestoru prinieslo najlepší priestor v triede, zatiaľ čo úpravy podvozka a výbava interiéru priniesla jazdné pohodlie približujúce sa k osobným autám.

Nový bol aj naftiak s priamym vstrekovaním paliva Common Rail. To znamenalo vyšší výkon a lepšiu spotrebu paliva ako pri starśom dieselovom pohone.  Celkom bolo vyrobených 1 423 000 vozidiel 4. generácie TRITON / L200.

Mitsubishi L200 5. generácie (2014)

Mitsubishi L200

Piata generácia Mitsubishi L200 z roku 2014 priniesla vylepšené úžitkové vlastnosti a odolnosť, “športovejší” charakter s jednoduchým a príjemným riadením, vyššiu kvalitu  a pohodlie pre cestujúcich. V ponuke sú tri prevedenia kabíny pre rôznorodé spôsoby využitia: Single Cab, Double Cab a dvojdverový Club Cab.

Vylepšený turbodiesel s objemom 2,5 litra a benzínový motor s objemom 2,4 litra je v ponuke spoločne s novo vyvinutým “čistým” turbodieselom s objemom 2,4 litra MIVEC. Prvýkrát sa tiež do ponuky dostáva šesťstupňová manuálna prevodovka alebo päťstupňová automatická prevodovka so športovým režimom.

Pozri tiež:

Nové Suzuki Jimny 2019 pripomína “starého” Samuraia

Postupne sa vyvíjajú aj systémy pohonu 4WD. Systém “Easy Select 4WD” ponúka tri voľby: 2H, 4H, 4L pre optimálne schopnosti záberu na všetkých typoch vozoviek, resp. “Super Select 4WD-II” s elektricky ovládaným priradením pohonu všetkých kolies. Aj naďalej zostáva v ponuke pohon 2WD v kombinácii so štandardným prevedením alebo zvýšeným prevedením “High Rider” so zhodnou svetlou výškou ako 4WD pre lepšie schopnosti na nekvalitných cestách.

Nové Mitsubishi L200? Už onedlho…

Čo bude pre Mitsubishi L200 nasledovať po štyridsiatke? Už onedlho predstavia nový model. Značka zatiaľ zverejnila teaser, z ktorého základné dizajnové črty môžeme vyčítať už teraz. Ako sa vám páči?

Mitsubishi L200

Fotky
Mitsubishi
Zdroj
Mitsubishi
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline