PoradňaTechnika

Rozbiehanie auta na dvojke. Áno či nie? Záleží od prevodovky

Ak vás niekedy napadlo rozbiehanie sa na dvojke s manuálnou prevodovkou, nerobte to. Zamieňať si prvý rýchlostný stupeň s druhým, a robiť z neho “prvý” nie je dobrým nápadom. Prečo? Článok je určený nielen pre nováčikov po autoškole, ale aj pre skúsených harcovníkov, ktorí majú čo to odkrútené. Ľudia majú rôzne “dôvody” na rozbiehanie auta na dvojke. Niekto tvrdí, že jednotka je príliš krátka, ďalší argumentuje  nepotrebnosťou preradenie po pár metroch. Často ide o mýty a fámy, nemusí to však byť stále tak. Ako vplýva rozbeh na dvojke na pohonné ústrojenstvo, vysvetľuje Jason Fenske z Enginnering Explained. A vie, o čom hovorí. Ako pôsobí rozbiehanie na dvojke na manuálne prevodovky, automatické a dvojspojkové skrine? Niekedy škodí výrazne, inokedy nie. Ako sa rozbehnúť tak, aby ste spojke neškodili?

Rozbeh na dvojke škodí spojke

Je len jeden prípad, kedy rozbeh na dvojke manuálnej prevodovke prakticky neškodí. Ak stojíte čumákom dole kopcom, môžte sa rozbehnúť aj na druhom prevodom stupni. Spojka netrpí, môžte ju pustiť pomerne rýchlo a tým pádom nemusíte behom niekoľkých sekúnd radiť dvakrát. Ako sa rozbehnúť na rovnom povrchu? Určite nie na dvojke, spojka šmýka a je v zábere oveľa dlhšie, ako pri rozbehu na prvom prevodom stupni. tým pádom zvyšujete opotrebenie. Jason to popisuje na príklade Subaru XV s manuálom. Na prvom stupni je spojka zábere do 8 km/h, na druhom je to dvojnásobná rýchlosť.

Rozbiehanie na snehu

Niekto argumentuje rozbiehanie na snehu na dvojke tým, že nižší krútiaci moment na kolesách spôsobí plynulejší a jemnejší rozjazd na klzkom a šmykľavom povrchu. To môže byť pomocou, každopádne aj na prvom prevodovom stupni dokážete jemnou a citlivou prácou so spojkou dosiahnuť želaný efekt.  Nezabudnite, nízke otáčky a dlhšie podržanie spojky v zábere. To stačí, netrápte spojku na dvojke. Radšej ju potrápte trochu dlhšie na prvom prevodovom stupni.

Klasickému automatu rozbiehanie sa na dvojke neškodí

Iným prípadom je klasická automatická prevodovka, ktorá na prenos krútiaceho momentu používa hydromenič. Tu klasickú spojku nenájdete. Pracuje na olejovom princípe a teda mechanický sa o seba dva diely netrú ako v prípade manuálnej prevodovky. Dokonca softvér niektorých automatov je nastavený tak, že sa automaticky rozbiehate na dvojke, ani o tom neviete. Napr. v “snow” režime, alebo pri nízkej záťaži a požiadavke na okamžitý výkon. Opakujem, toto však platí pre klasický hydromeničový automat. Rozbeh na dvojke na automate tak nepredstavuje problém a pri rozbiehaní na snehu je vhodný.

rozbiehana sa na dvojke Mazda
Klasickému automatu s hydrodynamickým meničom rozbiehanie na dvojke nevadí.

A čo dvojspojková prevodovka, napr DSG?

Už z názvu “dvojspojková prevodovka” je jasné, že na prenos krútiaceho momentu používa klasické spojky. Opäť je tu pôsobenie dvoch mechanických častí s obložením, ktoré na seba pôsobia trením a preto je vhodné minimalizovať čas v zábere spojok. Niektoré dvojspojkové prevodovky pracujú so suchými spojkami, niektoré s mokrými (v oleji). Napr. aj DSG prevodovky koncernu VW sú rôznej konštrukcie a dimenzovania. Pre “mokré” spojky je rozbiehanie na dvojke menším problémom. Záťaž pri rozbehu na dvojke je tak oveľa nižšia ako na jednospojkovej manuálnej prevodovke. Napriek tomu, rozbeh z prvého prevodového stupňa je konštrukčne vhodnejší.

rozbeh na dvojke DSG
Dvojspojkové prevodovky poznáme so suchými spojkami a s mokrými, ktoré sú v oleji. Tým druhým škodí rozbeh na dvojke výrazne menej.

Používate rozbeh na dvojke? Ak áno, prečo a kedy? Nezabudnite, že sto ľudí sto chutí a komentárom sa môžete podeliť práve o vaše skúsenosti.

Fotky
Honda, Mazda, Škoda
Zdroj
Engineering Explained
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close