Reportáže

Škoda Octavia 1,9 TDI po 700 tkm! Čo zistili po rozborke?

1,9 TDI je "mechanická" legenda...

Pred pár dňami sme priniesli článok o kilometrovej rekordmanke so 700 000 km. Škoda Octavia má za sebou nesmiernu porciu kilometrov a pod kapotou nie je nič iné, ako legendárny štvorvalcový dízel 1,9 TDI. Auto, ktoré kúpil jeden z redaktorov CarThrottle na “pokusné” účely za 200 libier, putovalo do dielne. Rozobrali ojazdený motor 1,9 TDI a nestačili sa čudovať. Motor totiž zvnútra nevyzeral vôbec tak opotrebovaný, ako by našepkávalo číslo na odometri…

Mimoriadne zachovalý 1,9 TDI

Mechanik od 1,9 TDI nečakal žiadne zázraky. Predpokladal hromadu nánosu karbónu a opotrebované mechanické časti motora. To, čo nasledovalo, mu doslova vyrazilo dych. Postupnou demontážou dielov totiž ojazdená Octavia potvrdila kvality poctivo postaveného auta, najmä s TDI pod kapotou.

Skoda Octavia 1,9 TDI vyfuk
Takto vyzerá 20 ročný, pôvodný tlmič výfuku. Neskutočné.

Ako prvý putoval von EGR ventil. Na ňom boli podľa očakávania nánosy karbónu spolu s olejom, fungoval však bez problémov. Nasledovala prehliadka spodku auta. Všimnite si podvozkové diely takmer bez hrdze! Toto už casto nevídať. Prekvapí pôvodný výfuk, na ktorom opravili len jeden zvar. Pôvodný tlmič výfuku na 20 ročnom aute?! Veru áno, vyrazený dátum výroby to potvrdzuje. Pozrite, v akom je stave. Nič mu nie je! Podľa mechanika, auto vyzerá tak na 160 000 km, a nie na 7 stoviek tisíc.

Rozprávka pokračuje aj po rozobratí motora. Nánosov je oveľa menej, ako predpokladal. Turbo funguje, má však vôle v ložisku. To však nie je veľký problém a stále funguje. Na piestoch motora je dokonca viditeľné honovanie z výroby! Vačkový hriadeľ je v unikátnom stave a vôbec nehovorí o astronomickom nájazde. Ventily, piesty, tesnenie pod hlavou valcov – to všetko odpovedá nájazdu okolo 230 000 km.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Škoda Octavia s dobrými predpokladmi

Ide o podvod alebo len o perfektnú údržbu? Motor je pôvodný a taktiež jeho mechanické komponenty. Avšak…

  1. Škoda Octavia 1,9 TDI  jazdila pravidelne dlhé trasy
  2. Majiteľ na vzhľad kašľal, ale pravidelné výmeny oleja a filtrov v rozumných intervaloch (bez Long Life a podobných ku*vítok) poctivo dodržoval
  3. Motor 1,9 TDI s rotačným čerpadlom právom patrí medzi najspoľahlivejšie a mechanický veľmi odolné dízle (horšie sú na tom 1,9 TDI so združenými vstrekovačmi PD)

Ojazdená Octavia nekončí…

Octavii dopriali pravidelnú údržbu v podobe nových filtrov, oleja, chladiacej zmesi, simeringov, tesnenia hlavy valcov a samozrejme rozvodovej sady. Motor prakticky nepotrebuje žiadnu mechanickú opravu. Servisman vnútorné diely očistil od karbónu len minimálne. Karbón v motore po toľkých km “doťesňuje” to, čo má a je tak súčasťou agregátu. Príbeh rekordmanky a veľmi zaujímavý projekt CarThrottle budeme sledovať aj naďalej.

Fotky
CarThrottle
Zdroj
CarThrottle
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close