PoradňaReportáže

Škoda Octavia Tour vs Octavia I: Čím sa líšia? Je Tour rovnako kvalitný?

Škoda Octavia 1. generácie je tu s nami od roku 1996. Do automobilového dôchodku odišla až v r. 2010. Mnohí viete, že s nábehom 2. generácie Octavie značka predstavila aj typ Škoda Octavia Tour. Od roku 2004 ste si okrem viac dospelej “dvojkovej” Octavie mohli kúpiť aj výrazne zlacnenú prvú generáciu. Vzhľadom sa vôbec nezmenila (v roku 2009 dostala späťáky a volant z Fabie). Stále malo ísť o poctivý kus železa zo starej školy, ktorý dokáže najazdiť státisíce kilometrov. Aj taká je prvá Škoda Octavia. Poznáte však, aké zmeny nastali na poli techniky súvisiace s kvalitou? Veru, rozdielov medzi Octavia Tour vs Octavia bolo viac, než by ste čakali! Poďme sa na nich pozrieť.

Nová Octavia II v roku 2004 nebola lacná. Práve naopak, oproti 1. generácii prinášala zložitejšiu techniku, čo sa podpísalo aj na výslednej cene auta. Škoda sa rozhodla pre zaujímavý krok, a to ponúkať typ Škoda Octavia Tour zároveň po boku novinky Octavie II. Technika prvej Octavie bola jednoduchá, vývoj zaplatený, značka si tak mohla dovoliť zliezť až na českú cenu 269 900 Kč za model s motorom 1,6 MPI 75 kW. Na druhej strane, kvôli tlaku na cenu sú niektoré komponenty oproti obyčajnej Octavii prvej generácie nižšej kvality. Netreba to chápať tak, že Tour už nie je robustný alebo stratil kvalitnú antikoróznu ochranu. V mnohých oblastiach sa však líši.

Škoda Octavia Tour dostala volant a spätné zrkadlá z Fabie, ale až v roku 2009. Späťáky sú u Toura rovnako veľké, niektoré staršie “bežné” Octavie mali pravé menšie spätné zrkadlo po vzore celého vtedajšieho koncernu VW. 

Škoda Octavia Tour vs Octavia

Škoda Octavia Tour – cena ovplyvnila kvalitu

Prvým problémom bolo trápenie s radením prevodových stupňov prevodovky 02K. Tour musel byť lacnejší ako “stará” Octavia prvej generácie, a preto časť výroby dielov presunuli na iných dodávateľov. Prevodovka 02K spojená s benzínovou 1,6 je starej konštrukcie, ktorá radí cez sústavu ťahadiel. Ak prevodovka zmení mierne polohu, napr. kvôli unaveným silentblokom, radenie je veľmi obtiažne. U Octavie Tour je to výraznejšie. Prečo? Presunutie malosériovej výroby na Slovensko a tlak na cenu zapríčinil, že radenie prevodových stupňov je menej presné a obtiažnejšie už od výroby. Keď sa k tomu pridá vysoký kilometrový nájazd, mnohé Octavie Tour radia horšie ako bežné staršie Octavie.

Problém mali aj presnejšie prevodovky 02J, ktoré radia lanovodmi (1,8 20V Turbo a 1,9 TDI). Opäť na Slovensku vyrábané prevodovky mali často problém so zaradením spiatočky. Výrobca postupne problém vyriešil.

Nižšia kvalita potrápila majiteľov Tourov aj pri ložiskách kolies. Tie spočiatku nevydržali ani 80 000 km. Výrobca si kvalitatívny prešľap uvedomil a ďalšie náhrady už mali lepšiu životnosť.

Škoda Octavia Tour vs Octavia
V interiéri dostala Škoda Octavia Tour menší volant z Fabie II, ale až pri poslednej modernizácii v roku 2009.

Škoda Octavia Tour vs Octavia – v čom bol výbehový typ lepší?

Okrem zmeny kvality vyššie uvedených komponentov sa Octavia Tour pýšila aj malými zlepšeniami. V posledných dvoch rokoch výroby (2009 -2010) dostala gumové tesnenie pod lištu nad registračnou značkou na piatych dverách. Lišta dovtedy dokázala predrať lak a nastúpila korózia. Octavia Tour si tiež zachovala skvelú celkovú antikoróznu ochranu predchodkyne.

Automobilke sa potichu podarilo obmedziť alebo dokonca až vyriešiť známu neresť prvých Octavii pred typom Tour. Praskajúci mechanizmus sťahovania okien sa tu vyskytuje v minimálnej miere. Mechanizmus stieračov sa nepridiera a vy tak neskončíte bez funkčného stierania skla v tom “najlepšom” čase, počas dažďa.

Ako vidíte, technické porovnanie Octavia Tour vs Octavia má dôvody. Škoda Octavia Tour je aj napriek kvalitatívnym výkyvom mimoriadne odolné železo zo starej školy. Časté pocity majiteľov, že to už nie je kvalitou pôvodná Octavia sú namieste, na druhej strane niektoré riešenia značka vylepšila. Tak či onak, ak nájdete zachovalú (a to treba prizvukovať, je to čím ďalej ťažšie) Octaviu alebo Octaviu Tour, dostanete jednoduché a odolné auto, ktoré vám len tak pred očami nezhrdzavie. A pokojne aj s motorom 1,8 20V z prvých rokov výroby. Krok s lacnejším výbehovým autom Škoda zopakovala aj pri druhej generácii Škoda Octavia Tour. O tej viac slov nabudúce : )

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho so svojimi priateľmi : )

Fotky
Škoda
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close