Reportáže

Aj stará Felicia 1,3 MPI vie vyčariť úsmev!

Nielen novými luxusnými autami je automobilový svet živý. O to viac na Slovensku a v chudobnejších okresoch. Prichádzajú ľudia, jazdiaci na starých Feliciach, Favoritoch alebo ostatných lacnejších autách o veľa? Ako sa to vezme… Pre tých, ktorí majú radi starý dobrý pocit z jazdy a „konverzáciu“ s autom – po šoférovaní nových mašín s mŕtvym riadením vás môže stará Felicia baviť neskutočným spôsobom! Ako to myslím? Preskočilo mi? Čítajte ďalej. Jazda na starom aute vie aj zabaviť.

jazda na 20 rocnom aute
Škoda Felicia z 90. rokov. Pozná ju každý.

Stará Felicia 1,3 MPI baví. Iným spôsobom.

Áno, nové autá sú výborné. Bezpečné, s výkonovou rezervou, s luxusným interiérom a multimédiami, aké nemáte ani doma v obývačke. Za posledný rok som vyskúšal asi 5 desiatok nových áut. Niektoré ma bavili, iné nie. O čo viac som sa potešil, keď som si po návrate na rodnú hrudu zašoféroval starú Feliciu v pokročilom štádiu hrdzavenia. Teraz si asi ťukáte na čelo, ale som petrolhead a mám rád všetky autá. Audi A8 za 150 tisíc eur bolo skvelé, ale skvelá bola aj jazda na 20 ročnom aute s českými koreňmi. Len iným spôsbom. V tejto eseji nechcem rozoberať, o koľko sa autá za posledné roky zmenili a zlepšili. O tom sa nemusíme baviť. Čo však ten pocit za volantom? : )

stara Felicia

Jazda na starom aute nie je utrpenie. Len nemajte predsudky.

Tí, ktorí sa okolo áut motáte, mi určite dáte za pravdu, že jazdiť na 15-20 ročnom aute je úplne iný pocit ako na novinke roka 2018. Neobťažujú vás kvantá displejov, kontroliek, kudrliniek a svetielok. Neobťažujú vás elektronické hlášky o všetkom možnom, čo ani nepotrebujete vedieť, hysterický nepípajú senzory v nárazníku a ak si pri preparkovaní nezapnete pás, auto nepípa ako časovaná bomba. Jednoducho, šoférujete a stroj vám len dáva potrebné informácie. A to aj skrz riadenia. Nové autá s elektronickým riadením vás o dianí na vozovke skrz vaše prsty už informovať nebudú. Hydraulický posilňovač riadenia, popr. auto bez posilňovača….to je iná káva.

A presne taká bola aj Škoda Felicia 1,3 MPI. Po stretku s dobrým kamarátom, ktorý si chcel dať pivo, som domov odšoféroval ja. Predtým som sa však išiel previezť na obľúbenú okresku, kde sa v minulosti jazdilo rally Tatry. Bavil som sa? A ako! Stará Škoda bez posilňovača sa so mnou „rozprávala“, motor ručal v otáčkach a prenášal jemné vibrácie do celej karosérie. Gumy občas zapískali aj pri nízkej rýchlosti, a mne sa zdalo, že zvuk vychádza pár cm od mojich uší. Stará Felicia ťahala v zákrutách za volant a tenučké predné stĺpiky mi dávali najavo to, že nie som chránený hradbou plastov, výstuh a masou vysokopevnostnej ocele.

stara Felicia
Konkrétna Felicia z článku. Ani po “Erzete” na poľných cestách to nevzdáva. A mne nechýba úsmev na tvári. Ten nečakaný skok bol fantastický.

Zdá sa vám to celé pritiahnuté za vlasy? Kto by už dnes jazdil na starej Felde. Nejde o to, že ja alebo ktokoľvek iný by chcel používať na každý deň auto z najspodnejšej cenovej kategórie bez výbavy. Ale po tých desiatkach nových áut som sa cítil za volantom neskutočne príjemne. Viete, v bežných nových autách sa cítite izolovaní a ako „vo vlaku“. Točíte „ľahkým“ volantom, nepočujete takmer žiaden hluk a ani motor a celá jazda beží trochu „na autopilota“.

Fiat Punto pre intenzívne zážitky?

A čo tak Fiat Punto, ktoré začali vyrábať v roku 1993? Samozrejme, pod kapotou legendárny benzínový motor 1,1l radu Fire s ohromnými 55 koňmi. Ešte krajšia pesnička! Mechanické a presné radenie, ľahkosť auta, nasrdený prejav malého motorčeka, mrštný podvozok, jednoduchosť kam sa pozrieš a navyše veľmi dobrá priestorová ponuka. Aj keď to bolo už veľmi dávno, na červené Punto bez posilňovača riadenia kamaráta Riša (pre jeho ruky bol posilka za volantom malina) si pamätám doteraz. Vysokoškolské študentské časy. A ideálne študentské auto. Za volantom konkrétneho Punta som kvôli diplomovke kamarátov strávil takmer celý deň. A neskutočne som sa bavil bezprostrednou a charakternou jazdou. Navyše, ísť 100 km/h za hodinu je úplne iný pocit ako v luxusnom sedane, alebo SUV.

jazda na starom aute Fiat Punto

Nie, nevymenil by som na každodenné jazdenie nové auto za staré, už len kvôli bezpečnosti. No toto súvisí s pocitom, že ste nažive : ) V starom aute cítite, že ste v prítomnosti a musíte vedieť aspoň trochu šoférovať. A každý, kto má rád vôňu benzínu, si na old schol pocit rád zaspomína. Aj stará Felicia 1,3 MPI s benzínovou dýchavičnou jednatrojkou vás dokáže vtiahnuť do deja (aj do „deja vu“, bolo to prvé auto mnohých čitateľov). Len jej to dovoľte. A nemajte predsudky voči veku a cene auta : )

A čo vy? Užívate si jazdu na starých vozoch? Alebo so mnou vôbec nesúhlasíte a bavíte sa skôr v nových autách? Nezabudnite, že sto ľudí, sto chutí. Dajte vedieť v komentároch, rád si názory prečítam J

Fotky
netcarshowcarscoops
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

2 komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close
Inline
Inline