Technika

Start stop systém a životnosť motora: Čo kvôli nezmyslu trpí najviac?

Pre automobilky z hľadiska splnenia limitov je start stop milovanou technológiou, pre bežného užívateľa auta je skôr na škodu. Môžeme ho tiež nazvať “nenávidený start stop”. Automobilky ho používajú v snahe znížiť emisie a spotrebu na papieri. To platilo najmä donedávna, kedy bola v platnosti metodika merania a spotreby NEDC. Verím, že inžinieri a konštruktéri by takéto k*rvítko nevymysleli, ak by neboli pod tlakom znížiť spotrebu a emisie. Samozrejme, na papieri. V praktickom živote nejde len o to, že pravidelne striedanie štartov a zhasnutí motora je obťažujúce. Ako v praxi ovplyvňuje start stop životnosť motora?

Pozri tiež:

Start Stop ničí turbo! Ako jazdiť s turbomotorom?

Start Stop životnosti určite nepomáha, a ani veľmi nešetrí palivo

Fanúšikom technológie nie som a považujem ju za jeden z najhorších technických výdobytkov motorizmu posledných čias. Nie je mi po chuti väčšinové vypínanie motora na niekoľko (doslova pár) sekúnd, kedy logicky nič neušetríte. Vďaka bohu za to, že vo väčšine prípadov ho je možné vypnúť jedným tlačidlom. Ešte lepšie by bolo, ak by si auto „pamätalo“ vypnutie aj po nasledovnom štarte…Pre objektivitu musím uznať, že v niektorých prípadoch dokáže ušetriť pár deci paliva na sto kilometrov. Napr. v hustých zápchach, keď stojíte dlhšiu dobu. Stojí to však za možné zvýšenie opotrebenie motora, potreby drahších akumulátorov, ich zvýšeného namáhania? Z výroby lepšiu batériu dostanete, „zaplatíte“ však pri nákupe novej baterky. Aj keď by ste nepodarený start stop systém vôbec nechceli, o pár rokov pri kúpe baterky si priplatíte za verziu vhodnú pre tento “technologický skvost”. No nekúp to!

Batérie dostávajú zabrať

Pri zvýšenom opotrebení je potrebné vziať do úvahy nielen batériu. Štartér musí byť dimenzovaný na oveľa vyššie zaťaženie. Paradoxom, v praxi s nimi problém nie je. V majorite áut vybavených start stop systémom majú kvalitnejšie komponenty. Ak sa však porúča, aj zaň zaplatíte viac. Najväčšia diskusia je ohľadom zvýšeného namáhania a opotrebovania mechanických častí motora. Pravdepodobne viete, že životnosť motora najviac znižujú štarty, a to studené. Dobre, start stop pri chladnom motore nefunguje, každopádne opätovné štarty ako také škodia aj pri prevádzkovej teplote.

Sú klzné ložiská pre životnosť motora pripravené?

Pri normálnom vozidle, ktoré start stop nemajú, môžeme očakávať, že v priebehu jeho života prebehne až 50 000 štartovaní a zastavení motora,” hovorí Gerhard Arnold, ktorý je zodpovedný za návrh ložísk vo Federal Mogul. “S automatickým štartom, ktorý sa aktivuje vždy, keď auto zastaví, tento počet výrazne stúpa, možno až na 500 000 počas života motora.” To je 10 násobne viac a konštruktérov mechanických častí núti hľadať riešenia, ktoré zabezpečia adekvátnu životnosť.

Start Stop znižuje životnosť motora
Takto vyzerajú opotrebené ložiská kľukového hriadeľa

Jedným z hlavných a zároveň najťažších komponentov motora je kľukový hriadeľ. A tu je potencionálny kameň úrazu. Ložiská kľukového hriadeľa sú klzné, to znamená, že máte dva povrchy, ktoré sa o seba trú. Tomuto treniu zabraňuje motorový olej, ktorý vytvorí ultra tenkú vrstvu medzi dvoma pohybujúcimi sa kovovými materiálmi. Ale iba ak motor beží! Jav voláme hydrodynamické mazanie. Po vypnutí motora je fuč a v klznom ložisku vzniká kontakt „železa na železo“ Po opätovnom naštartovaní existuje fáza, pri ktorej sa pohybujúce častí o seba trú predtým, než dôjde k vytvoreniu dostatočnému filmu oleja medzi povrchmi. A práve to je kľúčový čas, kedy môže dôjsť k nadmernému opotrebeniu motora voči agregátom, ktoré start stop nemajú. Jav nastáva tiež pri dobehu motora, nielen pri opätovnom štarte.

Prichádza riešenie. Naozaj?

Zámerne píšem „môže“, keďže výrobcovia ložísk reagujú aj na tento novodobý fenomén. Prichádzajú s materiálmi, ktoré výrazne zasahujú do štruktúry materiálov a zlepšujú mazanie častí klzných ložísk aj bez prítomnosti  dostatočného filmu motorového oleja. Federal Mogul vytvoril materiál, ktorý pomenoval Irox. Obsahuje mikroskopické častí hrdze! Podľa firmy, paradoxne veľmi malé častice hrdze sú klzké a znižujú koeficient trenia o 50% voči klasickým ložiskám, používaným v motoroch bez start stopu. Kladne tak môžu ovplyvniť životnosť motora so start stopom.

IROX ložiská od Federal Mogul

Nové postupy pri výrobe a opracovaní materiálov môžu, ale nemusia zabezpečiť praktickú ochranu motorov. Pri tomto som skeptický a neverím úplne percentuálnym vyjadreniam, keďže vieme, že teória je jedna strana mince, prax druhá. Start stop systém považujem za veľmi nešťastné riešenie a naháňanie sa za minimálnou úsporou, ktorá vám v praxi bude vyťahovať peniaze z vrecka pri servise, prípadne len takej banalite, akou je nákup nového akumulátora.

Aký je váš názor na problematiku start stopu? Napíšte do komentárov, rád si prečítam vaše názory a skúsenosti.

Ak sa ti článok páčil, pridaj sa k nám na Facebooku 😉

Fotky
Federal Mogul, BMW
Zdroj
topspeed.skFederal Mogul
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close