Nové autáTesty áut

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi: Špecialitka triedy

Na test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi som sa veľmi tešil. Štýlový elegán očaril už minulého roku pri príchode na trh a veľmi sa mi páčil. Hyundaiu v poslednej dobe ide karta. Typ i30 ponúka široké portfólio modelov, okrem iného aj brutálny i30 N. Ako však obstál Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi v redakčnom teste po roku od prvého stretnutia a opadlo prvoplánové nadšenie zo športovo elegantnej karosérie? Na test sme od importéra Hyundai Slovensko dostali i30 Fastback vo výbave Style, s podareným prepĺňaným benzínovým štvorvalcom 1,4 T-GDi a automatickou prevodovkou 7DCT. A veru, zapáčil sa opäť. Totiž okrem vzhľadu ponúka aj technické vylepšenia, ale má aj chybičky krásy…

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi bude plný pozitív….

Schválne, nájdite mi v nižšej strednej triede auto, ktoré nestojí majland a vyzerá tak dobre ako Hyundai i30 Fastback. Áno, máme tu Mercedes-Benz s podobnou karosériou, ten je však cenou na míle vzdialený. Karoséria typu fastback kompaktnému Hyundai mimoriadne svedčí, s krásnou červenou metalízou sú hlavne zadné partie pohladením duše. Integrovaný “ducktail” spojler, vyvážené tvary a športovo elegantný celok. A to nevravím o nedávno predstavenej výbave N Line, ktorá aj i30 Fastback pozdvihne na športovejšiu úroveň. Ale keďže auto nie je len o vzhľade (aj keď ten hlavne v poslednej predáva), poďme sa pozrieť do vnútra a pod plechy Fastbacku.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi nezačnem klábosením o “kórejskej Octavii” a iných nálepkách, ktoré Fastback pri príchode na trh obdržal od niektorých novinárov. Jednoducho si ich nezaslúži. Nejde o to, že vzhľadom vyzerá Octavia trochu ako chudší príbuzný, ale platí to aj naopak. Od i30 Fastback nečakajte praktickosť a prepravnú kapacitu “českého sna” – Octavie. Aj keď má Fastback piate dvere ako klasický liftback, nakladacia hrana je kvôli dizajnu umiestnená veľmi vysoko a ani otvor pre batožinu nie je extra veľký. Kufor však stačí, má základný objem slušných 450 l, dvojité dno a môžete mať aj praktickú sieť.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

…ale nezabudnem ani na mínusy

Ani na zadných sedadlách to nie je najväčšie auto triedy. So 186 cm som sa “za seba” pohodlne neposadil, kolená sa mi zaborili do tvrdého plastu zadnej strane predných sedadiel a hlava kvôli zvažujúcej sa streche atakovala strop. Ale aj tu som si všimol milý detail. V Hyundai rozmýšľali, v tapacíre sa v mieste nad hlavami nachádza jemné vybratie pre trochu viac priestoru. Do 180 cm si vzadu sadnú dvaja pasažieri v pohode. My vyšší radšej sadáme dopredu.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Podarené miesto pre život vodiča

A tu je to o inom. Súčasný interiér Hyundai i30 mi veľmi šmakuje. Fastback sa oproti hatchbacku ani kombi nijak neodlišuje. Náš testovaný kus vo výbave Style obzvláštnili len kovové pedále. Trochu škoda, oproti skvelému vonkajšiemu dizajnu pôsobí menej expresívne. Ale celkovo mu nie je čo vytknúť. Ponúka solídne materiály, dobré spracovanie bez otravného vŕzgania dielov, vážne špičkovú ergonómiu a posed za volantom s ideálnym tvarom a priemerom. Volant tiež nie je posiaty tlačidlami, ako v minulosti. Klobúk dole. Všetko je tam, kde hľadáte a na auto si nepotrebujete zvykať. Okrem jednej veci…

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

A tou je infotainment s navigáciou, dotykovým stredovým displejom 8″ a službami Apple CarPlay/Android Auto/TomTom Live. Na ten si vyhraďte čas a pohrajte sa s ním. Spočiatku sa zdá, že je neprehľadný a v menu sa ľahko stratíte. Aj keď nie som zástancom všadeprítomnej digitalizácie, po pár dňoch som si zvykol a infotainment mi slúžil dobre. Ponúka konektivitu na úrovni, má dobrú odozvu a poskytuje celkom fajn grafiku. Tu však treba uznať, že najnovší displej a infotainment vo VW, SEAT a Škoda je o level vyššie. Čo ma tiež nepotešilo, bol plechový zvuk audio sústavy so 6 reproduktormi. Tá je len priemerom. Na nejaký Pop stačí, keď si však chcete vychutnať Hardrock alebo Heavymetal, aj po niekoľkominútovom ladení ekvalizéru vám bude pravdepodobne málo.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Sedadlá mi sadli výborne, ako keby som si ich obliekol. Sú krásne tvarované, s dobrou bočnou oporou v oblasti chrbta, zadku a stehien. Väčším a širším postavám by už mohli byť malé a trochu tesné. Potešila ma vychytávka v podobe predĺženia sedáku. Pri mojej výške sa to vždy hodí.

Prikorenená technika mu svedčí

Už pri prvom otočení volantom máte pocit, ako by ste jazdili auto zamerané na vodiča a namiešané zo športových ingrediencií. A sčasti je to aj pravda. Česť Hyundaiu, že kvôli dynamickej karosérii namiešal aj iný mix jazdných vlastností, ako je tomu v prípade hatchbacku a kombi. Hyundai i30 Fastback je tvrdší a má tuhšie riadenie. Možno aj viac priame s lepšou spätnou väzbou. Neuveriteľné pri porovnaní s nedávnou minulosťou, kedy posilňovače riadenia v kórejských autách pôsobili veľmi preposilovane a gumovo.

Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi jazdí super, ale nie je to športové auto

Ako môžete tušiť, test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi prebiehal aj na zatočených okreskách, toto som si nesmel nechať ujsť. A veru, zvláda aj ostrú a rýchlu jazdu. Pri bežných tempách nie je prehnane nedotáčavý, celé auto cítite, keďže je dosť tuhé a riadenie vás bude tešiť. Nesmiete však logicky čakať, že ide o ozajstne športové auto, na to je tu i30 N. Keď príliš pritlačíte na pílu, prejaví sa nedotáčavosť a samozrejme aj nervozita auta. Jemne zvoľníte a jazdu si budete opäť užívať. V noci vás potešia Full LED svetlá, ktoré v stretávacom režime svietia výborne. V tom diaľkovom až tak nepresvedčili, svietia príliš “kužeľovito” dopredu s úzkym lúčom svetla.

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi

Veľmi dobré jazdné vlastnosti podporujú okrem zadnej viacprvkovej nápravy aj ostré brzdy a v sérii montované pneu Michelin Pilot Sport 4 s rozmermi 225/40 R18. Na nich sa už môže zdať Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi príliš tuhý a pre niektorých nekomfortný. Ja mám však takto naladený podvozok rád. Kvôli veľmi tuhej karosérii sa aj pri rozbitej ceste do interiéru neprenášajú rázy. Tuhé tlmiče sa do karosérie vedia oprieť s gráciou a pre majoritu ľudí bude Fastback tuhší, ale nie nekomfortný. Pekný mix jazdných vlastností s miskou váh posunutou na stranu “športovosti”. Odhlučnenie motora je na veľmi vysokej úrovni, ale pri vyšších rýchlostiach sa do kabíny prenášal výrazný valivý hluk od kolies. Príčinou mohli byť aj športové UHP pneumatiky, na predchádzajúcom Fastbacku so zimnými Nokianmi som si vyššiu hladinu hluku nevšimol.

Dobrý mix s chybou krásy

A čo motor s prevodovkou? Tu som bol spokojný, aj keď… Turbobenzínový motor 1,4 T-GDi je jeden z naj malých prepĺňaných štvorvalcov. Výkonom 140 koní pri 6000 ot/min a krútiacim momentom 242 Nm v rozmedzí 1500 až 3200 ot./min. neuchváti, ale pre Fastback sa náramne hodí. Maximálka je 203 km/h a zrýchlenie na stovku prebehne za 9,5 s. Motor má veľmi silné stredné pásmo otáčok a ťahá schopne aj v tých vyšších. Kultivovanosťou patrí medzi TOP. Vo vyššom pásme tiež znie rozhodne lepšie ako konkurent v podobe TSI.

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi
Prevodovka nepatrí medzi najrýchlejšie dvojspojky na trhu

Prevodovka ma dve tváre. Pri bežnej jazde nemáte problém. Motor pod 1500 ot/min dvojspojka nepodtáča a vie, kedy má podradiť. Len to podradenie trvá bohužiaľ dlhšie, ako by ste si priali. V Sport režime to je o kúsok lepšie, jeden až dva kvalty si necháva v zálohe, pre prípad razantnejšej akcelerácie. V tomto režime je Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi fakt rýchlym každodenným autom, ale aj tak mi občas zaspatá prevodovka pri rýchlej jazde vadila. Inak hodnotím pohonný reťazec ako vyvážený mix dynamiky, kultivovanosti a dobrej spotreby. Prekvapil tiež použiteľný mód Eco, kedy nemáte pocit zdochnutého motora ako pri niektorých konkurentoch. Rozdiel medzi Eco a Normal bol minimálny.

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi
Motor 1,4 T-GDi je podarený a k Fastbacku sa hodí.

Skromný nárokmi na palivo

A čo spotreba? Po každodennom jazdení zápchami upchatou Bratislavou, okreskami a diaľnicou som mal priemer 7,5 l/100 km, čo je veľmi fajn hodnota. Víkendové okresky, diaľnice a prázdne mesto znamenali kombinovaný odber 6 – 6,5 l/100 km. Pri diaľničných tachometrových 140 km/h žerie okolo 7,5 l/100 km. “Economy Rally” stiahla spotrebu na 5,5 l/100 km, ale to sa musíte snažiť. Tu menší objem v spolupráci s turbom fungoval dobre. Hyundai i30 Fastback tiež ponúka na výber trojvalcový turbobenzín 1,0 T-GDi  s výkonom len o 20 koní nižším. Ja by som však do tak štýlového auta jednoznačne odporúčal väčší 1,4 T-GDi.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

V testovanej špecifikácii Style sme mali všetko potrebné. Okrem iného nechýbali Full LED svetlá so statickým prisvecovaním, klasický tempomat, dvojzónová klíma, navigácia, udržiavanie v jazdnom pruhu a núdzové brzdenie s varovaním pred prekážkou. Mimochodom posledné spomenuté technológie fungovali veľmi dobre. Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi  vás udrží v jazdnom pruhu, nejazdí od strany na stranu a automatické brzdenie s varovaním vás paranoidne nevaruje aj pred kríkmi, trávou a radom zaparkovaných áut. Sú to príjemní spoločníci, ak ste fanúšikmi týchto technológii.

Zabudnite na predsudky

Ak máte voči značke Hyundai stále predsudky, konečne ich zahoďte. Pomôcť vám môže práve test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi. Za veľmi dobrú cenu ponúka i30 Fastback štýl s jemne športovou príchuťou, každodenné použitie a zároveň odlíšenie. Aj preto si zaslúži nadpriemerné hodnotenie.

Test Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi

Sám som cieľovou skupinou pre Hyundai i30 Fastback, a poviem vám že ak by som chcel auto kompaktnej triedy, rozhodoval by som sa práve medzi Fastbackom a dvoma konkurentami z Japonska – Mazdou 3 a Hondou Civic.

Cena testovaného modelu vrátane príplatkov:  22 340 €
Cena od:  15 890 €
Príplatky: 7 – stupňová dvojspojková prevodovka 1 850 €, metalický lak 500 €

Hodnotenie auta - 8
Cena/protihodnota - 8

8

Hyundai i30 Fastback je pre mňa veľmi príjemným prekvapením a osviežením v kompaktnej triede. Vyzerá skvele, jazdí veľmi dobre a motor 1,4 T-GDi sa k nemu náramne hodí. Má aj mínusy, no plusy ich valcujú. Jeden z kandidátov na kúpu v mainstreamovej nižsej strednej triede!

Užívateľské hodnotenie: 4.6 ( 1 votes)

Plusy a mínusy Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi 7DCT

+ krásny športovo elegantný dizajn
+ jemne preladený podvozok
+ tuhší podvozok poskytuje oporu v zákrutách
+ presné, tuhé a strmé riadenie
+ kultivovaný a dynamický motor so silným stredným pásmom
+ odhlučnenie motora
+ posed za volantom, sedadlá
+ ergonomicky skvele zvládnutý interiér
+ tuhá karoséria
+ bohatá výbava verzie Style a adekvátna cena
+ továrenská záruka
+ použiteľný eco režim
+ prevodovka nepodtáča motor
+ v stretávacom režime účinné full LED svetlá

prevodovka radí občas zmätene a pomalšie
– pre niekoho až príliš tuhé odpruženie
– hluk od pneumatík
– infotainment a ovládanie navigácie vyžadujú zvyk
– málo miesta na kolená a hlavu na zadných sedadlách pre osoby nad 180 cm
– vysoká nakladacia hrana kufra (daň za krásny dizajn zadných partií)
– v diaľkovom režime slabšie full LED svetlá
– priemerný audiosystém so 6 reproduktormi

Rozmery, objemy, hmotnosti Hyundai i30 Fastback

Dĺžka (mm) 4 455
Šírka (mm) 1 795
Výška (mm) 1 425
Rázvor (mm) 2 650
Objem palivovej nádrže 50 l
Prevádzková hmotnosť 1 287 kg

Technické údaje Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi 7DCT

Motor zážihový radový štvorvalec s preplňovaním
Zdvihový objem 1 353 cm3
Výkon 103 kW (140 k ) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 242 Nm pri 1 500 – 3 200 ot./min
Prevodovka 7-stupňová automatická
Pohon predná
Max rýchlosť 203 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,5 s
Spotreba podľa výrobcu 5,4 l/100 km
Spotreba v teste 6,5 – 7 l/100 km

Ak sa ti článok páčil, pridaj sa k nám na Facebooku 😉

Fotky
Autor
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Súvisiace články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close