JazdenkyTesty áut
Aktuálne

Test jazdenky KIA Ceed (2006 – 2012)

Pamätám si na to dodnes. Príchod prvej “modernej” Kórejčanky v nižšej strednej triede. Spolu s bračekom Hyundai i30 ju novinári začali prirovnávať k etalónu VW Golf V. Po rokoch vieme, že to bolo trochu prehnané, každopádne oproti predchodcovi Cerato bola prvá KIA Ceed zjavením a zapríčinila sa o zmenu v ponímaní kórejskej značky ako výrobcu nekvalitných áut. Dospelý podvozok, materiály, priestor a motory. To všetko zabalené v 7 ročnej záruke. Aká je KIA po rokoch? Stále ide o veľmi dobrú kúpu. Detské nemoci sa jej však nevyhýbali. Test jazdenky KIA Ceed nám ukázal plusy a mínusy revolučného kórejského hatchbacku.

test jazdenky KIA Ceed

KIA Ceed bola revolučná. Aká je po rokoch?

Prvá KIA Ceed prišla v roku 2006. V roku 2007 prišlo kombi SW (Sporty Wagon) s objemom kufra 534 l (hatchback má 340 l) a trojdverový ProCeed. Tu však športovosť nehľadajte, jazdí rovnako ako 5-dverová verzia. V roku 2009 dostala KIA Ceed facelift, ktorý sa dotkol aj techniky pod kapotou. FL kusy spoznáte podľa ostrejšie rezaných rysov prednej masky, svetiel a tiež hodnotnejšieho interiéru.  Spočiatku boli v ponuke atmosférické benzínové motory s nepriamym vstrekom paliva 1,4 CVVT (80 kW/ 109 koní) 1,6 CVVT (90 kW/122 koní). Naftový motor zastupoval podarený common rail 1,6 CRDi VGT (85 kW/115 koní).

Pozri tiež:

Test jazdenky VW Golf VI (2008 – 2013)

V r. 2007 pribudol vrcholný benzínový dvojliter 2,0 CVVT (105 kW/143 koní) a turbodiesel 2,0 CRDi VGT (103 kW/140 koní). No a na záver v roku 2008 prišiel 1,6 CRDi v slabšej verzii s 66 kW/90 koňmi. Motorovou paletou sa Ceed blysol. Po facelifte motory prepracovali.1,4 CVVT paradoxne s nižším výkonom 66 kW (90 koní) a neskôr 77 kW (105 koní) mal príjemnejšiu krivku s pružnejšou charakteristikou. 1,6 CVVT dostal 3 kW navyše. Prepracovali tiež dieselové motory 1,6 CRDi, pribudla výkonová verzia so  94 kW. Aké sú s KIA Ceed skúsenosti?

KIA ceed skusenosti

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

KIA Ceed a Hyundai i30. Prvé “poriadne” kórejské kompakty?

Spoločná platforma s Hyundai i30 sa podpísala na veľmi podobných jazdných vlastnostiach a pocite z auta. Vo vnútri ponúkne KIA Ceed neobvykle veľa miesta. Po nasadnutí mám pocit auta strednej triede, a nie kompaktu segmentu C. Aj palubná doska má podarený dizajn. Plasty ale nie sú úplne najkvalitnejšie a dokážu vŕzgať. Priestor na kolená zadných pasažierov je skvelý, zaujme aj šírka interiéru vpredu aj vzadu. Na kratšie vzdialenosti sa vzadu odvezú aj traja pasažieri. Bodaj by nie, platforma Ceedu pripomína auto strednej triedy. Rázvor má hodnotu 2650 mm. Dospelá je aj zadná náprava. Tá nie je jednoduchá s torznou priečkou, ale viacprvková!

Kia Ceed crash test
V crash teste KIA Ceed zahviezdila. Doslova.

Aj napriek ováciam automobilového sveta sa prvému Ceedu nevyhli detské nemoci, najmä z okraju produkcie. Prvé ročníky trpeli napr. nekvalitnou povrchovou úpravou plastov v interiéri, ktorá sa rýchlo ošúpala. “Kožený” poťah volantu bol paródiou. Tiež kvalita výroby v Tepličke nad Váhom pri Žiline kolísala. Často sa vyskytovali aj náznaky korózie najmä na rámoch zadných dverí, vonkajších zvaroch karosérie a rôznych iných častiach. Jeden kus bol bez problémov, ďalší hrdzavel už po dvoch rokoch. Aj preto odporúčam najmä autá po facelifte v roku 2009. Kvalitu výrobu KIA postupne zvyšovala. Kvôli sedemročnej záruke poteší, že veľa “spotrebných” dielov je mimoriadne kvalitných, napr. výfuk. Oproti bratovi Hyundai i30 má KIA tuhšiu karosériu, menej na nerovnostiach poskakuje a vŕzga. A tiež dizajn je “jedlejší”.

Aj takýto je pohľad na 10 ročný Ceed a len 45 000 km.

Test jazdenky KIA Ceed. Jazdí dobre, nie však výborne

Ako Kórejčan jazdí? Bolo prirovnanie ku Golfu V pravdivé, alebo prehnané? Na jazdné vlastnosti mám čuch a poviem vám, že novinári preháňali. KIA Ceed nejazdí vôbec zle, k vtedajšej špičke v podobe Golfu, Focusu a Mazdy 3 však potrebuje trocha viac finesy. Technicky základ vpredu s pseudo MacPherson a viacprvkovou zadnou nápravou je skvelý. Stačilo trochu viac odladenia. KIA Ceed je na kvalitných cestách pomerne komfortná, na nerovnostiach však občas odskočí a do karosérie prenáša tupé rany. Podvozok je odladený tuho, o to viac sa to prejaví na krásnych 17 – palcových diskov lepšie vybavených kusov.

KIA Ceed test
Zadná viacprvková náprava zaručuje dobré jazdné vlastnosti.

Čo sa však vôbec nepodarilo, je riadenie s elektrickým posilňovačom. Pre každodenné jazdenie nevadí, pri rýchlejšej jazde nepoteší preposilovanosťou, nulovou spätnou väzbou a záludným nastavením okolo stredovej polohy. Smerová stabilita auta je na vysokej úrovni. Aj radenie manuálnych prevodoviek je veľmi dobré. Krátke dráhy a presnosť nechýba. Na špičku triedy v podobe Mazdy 3 a Focusa opäť stráca. Chýba mu mechanická “fortelnosť” a vadí občasné drhnutie pri prechode neutrálom. Zhrnuté a podčiarknuté, KIA Ceed jazdí dobre, oproti predchodcom spravila dva kroky dopredu. Chýba uhladenejšie a odladenejšie správanie. Po facelifte v r. 2009 je však podvozok prepracovaný a príjemnejší.

Ošúpaný volant je samozrejmosťou 🙂 Dizajn palubnej dosky je podarený. Úprava niektorých plastov neteší. Niekomu vadí aj výrazné oranžové podsvietenie.

Táto prezentácia vyžaduje JavaScript.

Motor 1,6 CVVT optimálnou voľbou

Benzínové motory 1,4 CVVT a 1,6 CVVT sú podarené. Oba potrebujú otáčky. 1,4 CVVT má pred faceliftom veľmi slušný výkon 109 koní, ale potrebuje k nemu až 6300 ot/min. Krútiaci moment 137 Nm vrcholí pri 5000 ot/min. Motor má výraznú špičku výkonu, v nižších otáčkach je mdlý. Práve tento motor som vyskúšal. Zdobí ho rýchla odozva na stlačenie plynu. Nakrátko sprevodovaný agregát točí pri diaľničných 130 km/h až 4000 ot/min. Vo vyšších otáčkach je tiež hlučnejší a nemá veľmi príjemný zvuk. Je však spoľahlivý. Tak, ako jeho braček 1,6 CVVT, ktorý je dynamikou optimálnou voľbou. Oba motory žerú viac, ako by ste čakali. Najmä pred faceliftom. 1,4 CVVT priemerne cucá 7 l/100 km, pri dynamickej jazde je to pokojne 8-9 l/100 km. 1,6 zožerie 7,5 – 8 l/ 100 km a dynamická jazda znamená odber rovný menšej 1,4 CVVT.

KIA Ceed 1,4 CVVT
Motor 1,4 CVVT so 109 koňami. V spodných otáčkach mdlý, ale s peknou výkonovou špičkou. Žerie 7-7,5 l/100 km

Pozor na katalyzátor

Postupom času však vyšlo najavo, že motor má “samodeštrukčné” sklony. Úlomky z katalyzátora mohli putovať späť do motora a tým ho zničiť. Je to veľmi sporadické a vzniká skoro výhradne pri motoroch prestavaných na LPG. Občas takto ukončil svoju púť aj motor na benzín, ale veľmi sporadicky. Oba menšie motory majú rozvody poháňané reťazou. Veľký 2,0 CVVT je staršej konštrukcie a potrebuje pravidelné výmeny rozvodového remeňa a príslušenstva.

KIA Ceed 2009
Facelift priniesol dynamickejšie tvary, lepšie odladenie celého auta, vyššiu kvalitu a prepracovanú techniku pod kapotou.

Skvelý 1,6 CRDi. Ale oplatí sa?

Naftový motor 1,6 CRDi je veľmi robustný, mechanicky odolný a z typických porúch mu môžeme vyčítať len závady turbodúchadiel. Výhodou motora 1.6 CRDi je absencia dvojhmotového zotrvačníka, čo pri jazdenke poteší. Rozvody poháňa reťaz. Negatívom je vyššia spotreba paliva (6 – 6,5 l/100 km). Avšak ani neskoré verzie s DPF filtrom nie sú problémové. Samozrejme pri riadnej údržbe a absencii čiste krátkych trás. 2,0 CRDi dvojhmotu má a rozvody poháňa remeň.

Zvážte kúpu naftového 1,6 CRDi, aj napriek jeho kvalitám. Majú najazdené viac ako benzínové motory a aj keď sú veľmi odolné, servis bude drahší ako pri CVVT motoroch. Kompletný zoznam motorov s odporúčanými variantami (zelenou) si pozrite na konci článku. Okrem 5 a 6-stupňových manuálov (po facelifte v r. 2009) KIA ponúkala aj 4-stupňový klasický automat. Je zastaralý, pomalý, uberá na dynamike a pridáva na spotrebe.

PS: Oficiálne meno typu je cee’d. Nešťastného názvu sa našťastie v najnovšej generácii výrobca vzdal a kompakt segmentu C nazýva po novom Ceed. Tak, ako to píše široká verejnosť od uvedenia prvej generácie v r. 2006 : )

Záver a zhodnotenie

KIA Ceed 1,4 CVVT 2008

Spoľahlivosť a odolnosť - 7
Pohon - 7
Jazda - 6.5
Priestor a pohodlie - 7
Cena a výbava - 8

7.1

KIA Ceed priniesla toľko očakávané zlepšenie kvality kórejskej značky. Nevyhla sa detským chorobám, je však dobrou a spoľahlivou voľbou. Hľadajte autá po facelifte s benzínovými motormi 1,4 CVVT a 1,6 CVVT.

Užívateľské hodnotenie: 4.72 ( 7 votes)

KIA Ceed skúsenosti, servisné rady a poruchy

KIA Ceed 2006 – 2012 je auto viacerých tvári. Na jednej strane robustná mechanika a dobrá spoľahlivosť, ale aj detské nemoci a otravné chyby. V prvých rokoch výroby ju trápila povrchová aj hĺbková korózia karosárskych dielov, šúpajúce sa plasty a volanty. Podvozok je robustný, častejšie odchádzajú len tyčky stabilizátora. Benzínové motory môžu totálne zničiť úlomky z katalyzátora (vzácne a najmä pri prestavbách LPG). Aj napriek tomu odporúčam motor 1,6 CVVT. Oproti jednaštvorke má krútiaci moment aj v nižších otáčkach a dynamikou ide o optimálnu voľbu. Olej meňte po 10 – 15 tkm. v prípade zanedbaných výmien oleja alebo nesprávnou jazdou (podtáčanie) je potrebné vymeniť vyťahané reťazové rozvody. Diesel 1,6 CRDi je podarený, spoľahlivý a odolný. Pozor na turbo. je sakramentsky drahé. Celkovo sú originálne diely drahé.

KIA Ceed 1. generácie začína na cenách 2500 eur. Za pekný kus dáte okolo 3500 – 4000 eur. Autá z posledných rokov výroby stoja aj 6000 eur. Test jazdenky KIA Ceed prebiehal na modeli s motorom 1,4 CVVT a r.v. 2008.

  • menej kvalitné laky
  • slabá antikorózna ochrana
  • 1,4 a 1,6 CVVT na LPG – vzácne totálna deštrukcia (viď článok)
  • pri zanedbanej údržbe vyťahaná rozvodová reťaz CVVT motorov
  • pri vysokých km nájazdoch opotrebené vstrekovače CRDi motorov
  • opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník 2,0 CRDi
  • nedôsledné povrchové úpravy plastov
  • poruchy originálneho rádia Siemens
  • opotrebované zadné ložiská kolies
  • hlučnosť a závady turbodúchadiel 1,6 CRDi
  • klepanie prednej nápravy (tyčky stabilizátora)
  • zmätená automatická klíma (do r. 2009)
  • uvoľnené tepelné štíty
  • účinnosť ručnej brzdy
  • pazvuky z interiéri, kývajúce sa sedadlá (prvé ročníky)
  • vôle v uložení tlmičov
  • voda v konektoroch, svieti kontrolka airbagu
  • stávkujúca elektronika (sťahovanie okien, zamykanie, podsvietenie interiéru, občas poruchy alternátora)

Plusy a mínusy KIA Ceed 2006 – 2012

  • výkonné benzínové motory
  • spoľahlivý a odolný turbodiesel 1,6 CRDi
  • priestranná kabína
  • dobré jazdné vlastnosti
  • bohatá výbava
  • zoženiete za dobrú cenu
  • “európsky” dizajn
  • pohodlné a rozmerné sedadlá
  • spočiatku veľa detských nemocí
  • nekomunikatívne riadenie
  • tlmenie na rozbitých cestách
  • vyššia hlučnosť od motora a podvozka
  • kolísajúca kvalita výroby
  • drahšie originálne náhradné diely
  • 1,6 CRDi žerie viac ako konkurenti, okolo 6 – 6,5 l/100 km
  • benzínové motory sa nehodia na prerábku LPG
  • do r. 2009 slabé halogénové svetlá

KIA ceed test jazdeneho auta

Prehľad motorov

Benzínové motory

  • 1,4 l (1396 cc) 16-ventilový I4; 80 kW (109 koní); 137 Nm; max. rýchlosť: 187 km/h; 0-100 km/h: 11,6 s (do augusta 2009, Test jazdenky KIA Ceed)
  • 1,4 l (1396 cc) 16-ventilový I4; 66 kW (90 koní); 137 Nm; max. rýchlosť: 180 km/h; 0-100 km/h: 11,6 s (september 2009 až máj 2011)
  • 1,4 l (1396 cc) 16-ventilový I4; 77 kW (105 koní); 137 Nm; max. rýchlosť: 185 km/h; 0-100 km/h: 12,1 s (od júna 2011)
  • 1,6 l (1591 cc) 16-ventilový I4; 90 kW (122 koní); 154 Nm; max. rýchlosť: 192 km/h; 0-100 km/h: 10,8 s (do augusta 2009)
  • 1,6 l (1591 cc) 16-ventilový I4; 93 kW (126 koní); 154 Nm; max. rýchlosť: 192 km/h; 0-100 km/h: 10,8 s (od septembra 2009)
  • 2,0 l (1975 cc) 16-ventilový I4; 105 kW (143 koní); 186 Nm; max. rýchlosť: 205 km/h; 0-100 km/h: 10,4 s (do r. 2009

Naftové motory

  • 1,6 l (1582 cc) 16-ventilový I4; 66 kW (90 koní); 235 Nm; max. rýchlosť: 172 km/h; 0-100 km/h 13,8 s (do augusta 2009)
  • 1,6 l (1582 cc) 16-ventilový I4; 66 kW (90 koní); 235 Nm; max. rýchlosť: 172 km/h; 0-100 km/h 14,0 s (od septembra 2009)
  • 1,6 l (1582 cc) 16-ventilový I4; 85 kW (115 koní); 255 Nm; max. rýchlosť: 188 km/h; 0-100 km/h 11,4 s (do augusta 2009)
  • 1,6 l (1582 cc) 16-ventilový I4; 85 kW (115 koní); 255 Nm; max. rýchlosť: 188 km/h; 0-100 km/h 11,5 s (od septembra 2009)
  • 1,6 l (1582 cc) 16-ventilový I4; 94 kW (129 koní); 260 Nm; max. rýchlosť: 197 km/h; 0-100 km/h 11,0 s (od septembra 2010)
  • 2,0 l (1991 cc) 16-ventilový I4; 103 kW (140 koní); 305 Nm; max. rýchlosť: 205 km/h; 0-100 km/h 10,1 s (do augusta 2009)
  • 2,0 l (1991 cc) 16-ventilový I4; 103 kW (140 koní); 305 Nm; max. rýchlosť: 205 km/h; 0-100 km/h 10,3 s (od septembra 2009, skončil v r. 2011)

Fotky
Autor
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close