JazdenkyTesty áut
Aktuálne

Test jazdenky Renault Laguna I (1994 – 2001)

Auto za jeden plat

Máte hlboko do vrecka, nechcete dávať za auto tisíce eur,  poprípade chcete lacný „dailycar“ alebo „wintercar“? Nie len novinkami a drahými autami je slovenský trh živý. Si študent a za ťažko zarobené peniaze z brigád si hľadáš prvé auo? Pre vás všetkých je tu podrubrika testov jazdených áut – Auto za jeden plat. Dnes tu máme Francúza. Prevaľujete oči? Vedzte, že Renault Laguna I (1994 – 2001) poskytne veľa muziky za pár stovák eur. Ktorý motor zvoliť, a načo sa pripraviť v prípade komfortného korábu? Aké sú s Renault Laguna skúsenosti? Dokáže byť aspoň trochu spoľahlivá?

Renault Laguna test jazdenky

Lagunu som vlastnil dva roky, preto článok nie je mlátením prázdnej slamy. Zažil som radosti aj starosti, a nebolo ich málo. Aj tak si myslím, že pre jazdené auto do 1000 eur ide stále o dobrú voľbu. Renault Laguna I sa svetu ukázala v r. 1994 a vyrábali ju do r. 2001. V r. 1998 prešla faceliftom a práve modely po FL sú tajným tipom pre nákup lacnej jazdenky. Rozmery 4508 x 1752×1448 mm (dxšxv) ju zaraďujú do strednej triedy 90. rokov. Dnes by jej veľkosť v strednej triede pôsobila úsmevne, my však hľadáme starú školu – auto za jeden plat.

Renault Laguna crash test
Laguna v nárazovom teste Euro NCAP dostala 3 hviezdy, jednu jej následne škrtli.

Jazdené auto do 1000 eur s množstvom sŕdc

Na výber bolo množstvo motorov od 1,8 8V benzíniaka so 66 kW (90 koní) až po 3,0 V6 so 140 kW (194 koní).  Zlatá stredná cesta? Robustný a spoľahlivý 2,0 8V F3R s 83 – 85 kW (113 – 115 koní) a rozvodom OHC, poháňaným remeňom. V Lagune platí za najspoľahlivejśiu pohonnú jednotku a ten aj odporúčam. Po facelifte bol v ponuke len veľmi krátko a nahradil ho 1,8 16V. Zabudnite na 2,0 16V. S motorom sú problémy, na niektorých spolupracovali s Volvom a ak chcete jazdiť, a nie stáť so starým autom v servise, nekupujte ho.

Renault Laguna test jazdenky

Renault Laguna I “Phase 2”

Modernizácia v r. 1998 priniesla nielen svieži vzhľad ale aj vyššiu kvalitu auta ako celku. Musím sa priznať, že Laguna sa mi páči aj dnes. Oblé barokové tvary, úzke svetlá so špecifickou kapotou, svetlý interiér s gaučoidnými sedačkami…. to všetko dáva tušiť starú francúzsku školu komfortných limuzín. Liftback aj kombi vyzerajú k svetu a ak nemáte kus pred smrťou s ohnitými dielmi, nie je sa za čo hanbiť. Pri koľkých autách za túto cenovku si to môžete povedať?

Renault Laguna I 1998

Old school obývačka

Zátoka zálivu a pohody pokračuje aj po nasadnutí dovnútra. Pomerne kvalitné materiály, mäkké sedačky a svetlý nádych pôsobí mimoriadne útulne a nedá sa porovnať s „nemeckým“ chladom. Ale ani spracovaním. Diely po viac ako 20 rokoch vŕzgajú, široké špáry a zvuky z palubnej dosky dávajú tušiť odbité spracovanie. Nevadí to. V Lagune sa budete cítiť príjemne. Väčšina kusov je skvele vybavených. Nechýba digitálna klíma (!), airbagy, vyhrievané sedadlá, ABS… Môj kus mal dokonca elektronickú mierku oleja s ukazovateľom pri štartovaní.

Renault Laguna I interiér

Sedadlá sú mäkké a dosť malé. Na dlhej ceste je to s nimi peklo. Zadná lavica je naopak mimoriadne rozložitá, má skvelý tvar, podopiera stehná a hodí sa na uspávanie cestujúcich. Posed za volantom je vyšší a pripomína dnešné MPV a crossovery, vzadu ostáva na kolená pasažierov menej miesta. A tí si ani kotníky poriadne nezastrčia pod predné sedadlo. Kufor liftbacku má 452 l, kombi pojme 520 l.

Športový antitalent

Laguna poteší vyznávačov komfortnej plavnej jazdy. Ja mám zákruty a rýchle prejazdy rád. Čo na to Laguna? Výhodou je to, že nie je priveľmi nedotáčavá. Tu to však končí vážení. Po rýchlej jazde serpentínami, kedy bojujete s nepresným riadením, mäkkou karosériou a gumovým podvozkom nebudete vysmiati, ale unavení. Na limite je zákerne pretáčavá. Nie tak, ako to máme radi. Verte mi, pretáčavý šmyk na hrane podvozka starého Renaultu nie je nič príjemné, ako to poznáme s iných áut. Ak zvoľníte, Laguna sa odvďačí pohodovou plavbou krajinou. Komfort zadnej nápravy s odpružením torznými tyčami je nákazlivý. Taktiež odhlučnenie od kolies a aerodynamického hluku je na vysokej úrovni. Má to však jeden háčik.

A tým je motor, v tomto prípade 2,0 8V s 85 kW (115 koní) pri 5400 ot/min a 168 Nm pri 4250 ot/min. Má veľmi krátke prevody, pri diaľničných 130 km/h točí 3900 ot/min a v otáčkach je hlučný. Inak mu nie je čo vytknúť! Zaberá od nízkych otáčok ako správny osemventil, lineárne ťahá do 6200 ot/min, kedy ho stopne obmedzovač. Vďaka krátkym prevodom má elán na rozdávanie a skvelá je aj spotreba. Tá sa pohybuje od 6,5 -8,5 litra. Nie je problém dlhodobo kombinovane jazdiť za 7,5 l/100 km.

Renault Laguna motor 2.0

Záver a zhodnotenie

Renault Laguna I 2.0 8V 1998

Spoľahlivosť - 5
Pohon - 7
Jazda - 7
Priestor a pohodlie - 8
Cena a výbava - 9

7.2

Laguna je auto starej francúzskej školy. Dodnes vyzerá k svetu. Ak ju zoženiete, bude za skvelé peniaze. Len si nechajte pár stovák na možný servis a opravy. Ponúka komfort, pohodlie a pohodovú jazdu. Najlepším motorom je testovaný osemventilový benzín 2,0 F3R.

Užívateľské hodnotenie: 4.5 ( 20 votes)

Renault Laguna skúsenosti, servisné rady a poruchy

Bohužiaľ, Laguna nie je etalón spoľahlivosti. Ak však kupujete tak staré auto, choďte po konkrétnom kuse. Je pravdepodobné, že najväčšie útrapy za vás už vyriešil predchádzajúci majiteľ a vy tak budete riešiť poruchy vyplývajúce o staroby auta. Oproti starším Japoncom je antikorózna ochrana dobrá, po 20 rokoch sa však na hrdzu pripravte. Ani podvozok nie je robustný, zadná náprava potrebuje po 200 tkm repas. Manuálne prevodovky hučia. Neberte 2,0 16V. Motor je od Volva s hlavou valcov Renault. Motory kolabujú kvôli zanášajúcim sa hydraulickým zdvihátkam, vačkové hriadele sú opotrebované. Ostatné benzínové motory sú fajn. V6 má zvýšené servisné nároky a preto sa do auta za jeden plat nehodí. Ideálom je testovaný motor s kódom F3R 2,0 8V 83-85 kW. V prehľade motorov sú zeleným vyznačené odporúčané motorizácie. Diesel v tak starom nebrať, hrozia zvýšené servisné náklady.

  • poruchy elektroinštalácie (alternátor, štartér)
  • vôle na prednej náprave
  • opotrebovaná zadná náprava s torznými tyčami ( repas cca 400 eur)
  • dnes už aj korózia prahov a lemov blatníkov
  • úniky motorového a prevodového oleja
  • spálený motorček kabínového ventilátora
  • zanesený radiátor kúrenia
  • mechanické závady prevodoviek
  • opotrebený tlmič torzných kmitov remenice pohonu pomocných agregátov
  • opotrebené puzdra stabilizátora
  • prasknuté lanko plynu
  • prepálené tesnenie pod hlavou (diesel)
  • prasknutá hlava valcov 2,2 dT a dTi
  • horné uloženie predných tlmičov

Plusy a mínusy Renault Laguna (1994 – 2001)

+ oproti konkurentom stále vyzerá dobre
+ komfortný a plavný podvozok
+ veľký výber motorov
+ “gaučoidný” interiér
+ cena jazdeniek do 1000 eur
+ skvelá výbava s mimoriadnymi prvkami 
+ množstvo dielov z druhovýroby

– pretáčavosť na limite
– malé predné sedačky
– nižšia celková spoľahlivosť
– nakrátko sprevodovaný najlepší benzínový motor 2.0 8V F3R

Prehľad motorov

objem Označenie Výkon Najvyššia rýchlosť 0-100 km/h Rok výroby
l cm3 hp kW km.h-1 s
1.6 1598 16-V I4 110 81 195 11,5 98-01
1.8 1783 8-V I4 95 70 180 13,9 94-96
1.8 1783 8-V I4 95 70 180 14,0 96-98
1.8 1783 8-V I4 95 70 180 14,2 98-99
1.8 1783 16-V I4 120 88 203 10,7 98-01
2.0 1998 8-V I4 113 83 200 10,6 94-98
2.0 1998 8-V I4 113 83 190 11,6 98-01
2.0 1948 16-V I4 140 103 205 9,8 95-98
3.0 2963 12-V V6 170 125 220 8,6 94-96
3.0 2963 12-V V6 170 125 212 9,2 94-97 auto
3.0 2946 24-V V6 194 143 230 8.7 97-98 auto
3.0 2946 24-V V6 194 143 230 8,9 98-01 auto
3.0 2946 24-V V6 194 143 235 7.7 99-01
1.9 1870 8-V dTi I4 100 73 185 12,5 98-01
1.9 1870 8-V dCi I4 110 79 190 11,8 99-01
2.2 2188 12-V D I4 84 62 175 15,5 95-98
2.2 2188 12-V dTi I4 116 85 195 11,8 95-98
2.2 2188 12-V dT I4 115 85 195 11,8 98-00

 

Fotky
Autor
Zdroj
Euro NCAP
Tags
Zobraziť viac

Dávid Duľa

"Redline once a day keeps the mechanic away"

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Close